Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 10:00 - 16:00 | |
środa | 10:00 - 16:00 | |
czwartek | 10:00 - 16:00 | |
piątek | 10:00 - 16:00 | |
sobota | 10:00 - 16:00 | |
niedziela | 10:00 - 16:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2023.08.15 (wtorek) | x |
2023.11.01 (środa) | x |
2023.11.11 (sobota) | x |
2023.12.25 (poniedziałek) | x |
2023.12.26 (wtorek) | x |
2024.01.01 (poniedziałek) | x |
2024.01.06 (sobota) | x |
2024.03.31 (niedziela) | x |
2024.04.01 (poniedziałek) | x |
2024.05.01 (środa) | x |
2024.05.03 (piątek) | x |
2024.05.19 (niedziela) | x |
2024.05.30 (czwartek) | x |
2024.08.15 (czwartek) | x |
2024.11.01 (piątek) | x |
2024.11.11 (poniedziałek) | x |
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 20.00 PLN | |
ulgowy | 15.00 PLN | |
rodzinny | 60.00 PLN | 2 dorośli + 2 dzieci do 18 r. ż |
dzieci bezpłatnie do lat 3 |
Przewodnik | |
---|---|
w języku polskim odpłatnie | 150.00 PLN |
w języku angielskim odpłatnie | 200.00 PLN |
Dodatkowe informacje | |
---|---|
Wstęp bezpłatny na wystawy stałe - wtorek (z wyjątkiem dni świątecznych i długich weekendów). |
Wystawa mieści się w kaplicy pw. św. Karola Boromeusza – jedynym oryginalnym fragmencie dawnego budynku seminarium misjonarskiego, zaprojektowanego przez Tylmana z Gameren (1632 – 1706).
Kaplicę poprzedza niewielka kruchta na planie zbliżonym do kwadratu, zamknięta sklepieniem krzyżowym, opartym na czterech filarach. Prezentowane są tu meble z okresu XVI – XIX w., m.in. skrzynie, szafa w stylu holenderskim, sekretarzyk instarsjowany. Na uwagę zasługuje malowidło na desce „Triumf śmierci” z końca XVII w., będące unikatowym przedstawieniem tematu popularnego w okresie baroku. Interesującym zabytkiem jest również stół bankierski, służący do określania prób złota. Wejście do wnętrza kaplicy poprzedzają trzy kraty z monogramem i herbem prymasa Radziejowskiego, powstałe ok. 1700 r. Wyważona i elegancka kompozycja krat oparta jest na francuskich wzornikach, publikowanych w końcu XVII w. Ze względu na podobieństwo opracowania detali krata łączona jest z warsztatem kowalsko-ślusarskim warszawskiego misjonarza Mikołaja Tetera.
Sklepienie kaplicy, zbudowanej na planie prostokąta, ozdobione zostało freskami przez działającego w Polsce, pochodzącego z Włoch, malarza królewskiego Michała Anioła Palloniego (1637 – 1712). Kaplica jest przykładem dzieła barokowego łączącego malarstwo z rzeźbą i architekturą.
Malowidła powstałe ok. 1695 r. ukazują życie i działalność biskupa Mediolanu, Karola Boromeusza (1538 – 1584), patrona zakonu misjonarzy, reformatora Kościoła oraz szkolnictwa kościelnego, fundatora seminariów. Freski nazywane „najpiękniejszymi na północ od Alp”, są przykładem malarstwa iluzjonistycznego i jedną z najciekawszych realizacji w Polsce. Zajmują powierzchnię ok. 360 m2, podzielone są gurtami na cztery przęsła oraz dwie ściany tarczowe. Przedstawiają następujące sceny:
Poszczególne sceny ujęte są iluzjonistycznie namalowaną architekturą. Kolejność scen nie jest przypadkowa – skierowana była bowiem do przyszłych duchownych, kształcących się w seminarium. Scena budowy seminarium, nawiązująca do działalności Karola Boromeusza w zakresie fundacji, a przede wszystkim kompozycja „Wniebowzięcia…” miały ukazać sens kształcenia młodych kleryków. Wymowę malowideł podkreśla architektura: podział na przęsła, pilastry, dekoracja sztukatorska o motywach złożonych z liści, kwiatów, owoców, postaci i główek aniołów w pasie fryzu i belkowania.
We wnętrzu kaplicy prezentowane są XVII- i XVIII-wieczne meble, ceramika, szkło, wyroby rzemiosła artystycznego, rzeźba drewniana. Wśród dzieł malarskich na uwagę zasługują trzy malowidła na desce, tzw. filungi, będące fragmentem pierwotnego wyposażenia kaplicy (boazerie w zakrystii) oraz portret prymasa Krzysztofa Szembeka, datowany na lata1739-1748.
Kaplica jest nie tylko ekspozycją muzealną, ale też miejscem koncertów, uroczystości, spotkań okolicznościowych (np. wieczory autorskie, konferencje).