W Galerii prezentowany jest liczący ponad 60 dzieł zespół malowideł pochodzących z katedry w Faras. Można w niej oglądać również elementy architektoniczne, kamienne części wystroju kościoła i inskrypcje oraz wiele innych przedmiotów, w tym ceramikę. Dzieła te zostały pozyskane przez polską misję archeologiczną, która pracowała w Faras, w północnym Sudanie, tuż przy granicy z Egiptem w latach 1961-1964 w ramach Kampanii Nubijskiej.
Polska misja kierowana przez prof. Kazimierza Michałowskiego – wybitnego badacza starożytności, profesora Uniwersytetu Warszawskiego i wicedyrektora ds. naukowych Muzeum Narodowego w Warszawie – poczyniła jedne z najważniejszych odkryć w tym czasie. W trakcie czterech sezonów wykopaliskowych z sukcesem odsłonięto z piasków pustyni katedrę i kilka bliskich jej budowli. Na ścianach kościoła dokonano największego odkrycia – olbrzymiego zespołu należących do wschodniochrześcijańskiego kręgu kulturowego malowideł ściennych pochodzących z okresu pomiędzy VII a XIV stuleciem, zachowanych w kilku warstwach.
Dzięki pracy konserwatorów i wszystkich członków misji zdjęto ze ścian ponad 110 malowideł, a w rezultacie podziału znalezisk, które przypadły Sudanowi i Polsce – 67 trafiło do Warszawy. Dziś w Galerii Faras można oglądać niemal wszystkie malowidła znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego, a wśród nich na szczególną uwagę zasługują prawdziwe arcydzieła dawnej sztuki nubijskiej: Św. Anna (VIII w.), Św. Ammoniusz, pustelnik z el-Tuna (VIII w.), Biskup Petros pod opieką św. Piotra Apostoła (974-997), Biskup Marianos pod opieką Chrystusa i Matki Boskiej z Dzieciątkiem (1005-1036).
Galeria została pomyślana jako przestrzeń, która ma wskazywać na sakralny charakter zgromadzonych w niej dzieł. Starano się nawiązać do oryginalnej topografii obiektów w świątyni. Najważniejszą rolę pełni w niej duża sala, w której z jednej strony możemy zobaczyć malowidła pochodzące z narteksu katedry, a z drugiej – z jej absydy. W Galerii obok licznych elementów wystroju architektonicznego, uporządkowanych w porządku chronologicznym, zobaczyć można również inskrypcje z katedry – fundacyjną z roku 707 oraz inskrypcje grobowe, przedmioty z grobów biskupów i wiele innych. Uzupełnieniem dzieł z Faras i innych stanowisk archeologicznych w Sudanie są zabytki reprezentujące tradycje faraońską, bizantyjską, koptyjską i arabską. W osobnej przestrzeni prezentowane są kolekcje krzyży kultu Kościołów wschodnich, w szczególności etiopskich, ale również ruskich enkolpionów. Galeria prezentuje całą panoramę dzieł sztuki wschodniochrześcijańskiej i jest jedyną w Europie galerią sztuki malarstwa nubijskiego.