Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 09:00 - 14:00 | |
wtorek | 09:00 - 14:00 | |
środa | 09:00 - 14:00 | |
czwartek | 09:00 - 14:00 | |
piątek | 09:00 - 14:00 | |
sobota | 09:00 - 14:00 | |
niedziela | 09:00 - 14:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 09:00 - 14:00 | |
wtorek | 09:00 - 14:00 | |
środa | 09:00 - 14:00 | |
czwartek | 09:00 - 14:00 | |
piątek | 09:00 - 14:00 | |
sobota | 09:00 - 14:00 | |
niedziela | 09:00 - 14:00 |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 08:00 - 12:00 | |
wtorek | 08:00 - 18:00 | |
środa | 08:00 - 18:00 | |
czwartek | 08:00 - 18:00 | |
piątek | 08:00 - 18:00 | |
sobota | 08:00 - 18:00 | |
niedziela | 08:00 - 18:00 |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 08:00 - 16:00 | |
wtorek | 08:00 - 16:00 | |
środa | 08:00 - 16:00 | |
czwartek | 08:00 - 16:00 | |
piątek | 08:00 - 16:00 | |
sobota | 08:00 - 16:00 | |
niedziela | 08:00 - 16:00 |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 27.00 PLN | |
ulgowy | 17.00 PLN |
dzieci bezpłatnie do lat 7 |
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu. |
Przewodnik | |
---|---|
w języku polskim odpłatnie | 100.00 PLN |
w języku angielskim odpłatnie | 150.00 PLN |
Dodatkowe informacje | |
---|---|
Zwiedzanie wnętrz obiektów odbywa się tylko z przewodnikiem. |
Wystawa jest prezentacją najlepszych przykładów malarstwa ikonowego z muzealnej kolekcji sztuki cerkiewnej. Udostępniony do publicznego oglądu zbiór ikon liczy ponad 200 egzemplarzy. Powstał w oparciu o prowadzoną w latach 60. ubiegłego wieku przez służby konserwatorskie akcję zabezpieczania dóbr cerkiewnych na obszarze południowo-wschodniej Polski, objętym po II wojnie światowej wysiedleniami w ramach operacji „Wisła”.
Muzealny zbiór sztuki cerkiewnej pochodzi z cerkwi podległych najpierw prawosławnej, później greckokatolickiej eparchii przemyskiej i lwowskiej, a w ramach aktualnych granic państwowych – greckokatolickiej Diecezji Przemysko-Nowosądeckiej. W zakresie nomenklatury wobec ikon najstarszych, datowanych na XV i XVI wiek, w literaturze przedmiotu i niniejszym tekście, używa się określenia zachodnioruskie, mając na uwadze rusińskie dziedzictwo ziem przyłączonych około połowy XIV wieku do Polski, a względem ikon powstałych od XVII wieku – ukraińskie, ze względu na rodzący się wówczas etnos ukraiński.
Ekspozycja malarstwa ikonowego w sanockim skansenie ma układ chronologiczny, przy czym ikony – jeśli było to możliwe – zostały połączone w zespoły warsztatowe i ikonostasowe. Pozwala to prześledzić, nawet na tak niewielkim wycinku spuścizny artystycznej Kościoła wschodniego, zmiany formalno-stylistyczne i ikonograficzne w ikonach na przestrzeni od XV do początku XX wieku. Uzmysławia również ich percepcję teologiczno-estetyczną, niezależną od uwarunkowań historycznych, choć to właśnie one zadecydowały w ogóle o zaistnieniu sztuki Kościoła wschodniego w polskiej kulturze.