ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Polski salon myśliwski XIX-XX wieku

Ekspozycja przenosi nas w atmosferę nieistniejących już dworów i pałaców. Ukazuje "męski pokój", w którym przez pokolenia kolejni właściciele gromadzili rodzinne pamiątki, przede wszystkim te związane z polowaniem. Duża ilość przedmiotów, wzorem dawnych "przeładowanych" pomieszczeń, wypełnia przestrzeń i powierzchnię ścian. Szczególnie wyróżniają się trofea... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa - Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
ul. Agrykola 1
00-460 Warszawa
Mazowieckie
Dokładne miejsce wystawy
Koszary Kantonistów
transport publiczny
transport publiczny
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 16:00
środa
10:00 - 16:00
czwartek
10:00 - 18:00
piątek piątek 10:00 - 18:00
sobota
12:00 - 20:00
niedziela
10:00 - 16:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Bilety
normalny 50.00 PLN
ulgowy 25.00 PLN
dzieci bezpłatnie do lat 7
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu.
Dodatkowe informacje

W ramach jednego wspólnego biletu zwiedzać można:

  • Pałac na Wyspie,
  • Starą Oranżerię z Teatrem Królewskim i Galerią Rzeźby Polskiej,
  • Pałac Myślewicki,
  • Biały Dom,
  • Wodozbiór,
  • Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa; Koszary Kantonistów i Stajnie Kubickiego.

Dzieci od lat 7 i młodzież do 26. roku życia: 1 PLN

Kasy biletowe w Podchorążówce, Starej Oranżerii oraz w Stajniach Kubickiego są czynne godzinę krócej niż muzealne obiekty. Biletomaty znajdują się w Pałacu na Wyspie, Podchorążówce, Starej Oranżerii, Koszarach Kantonistów i w Stajniach Kubickiego.

Ekspozycja przenosi nas w atmosferę nieistniejących już dworów i pałaców. Ukazuje "męski pokój", w którym przez pokolenia kolejni właściciele gromadzili rodzinne pamiątki, przede wszystkim te związane z polowaniem. Duża ilość przedmiotów, wzorem dawnych "przeładowanych" pomieszczeń, wypełnia przestrzeń i powierzchnię ścian. Szczególnie wyróżniają się trofea. Uwagę zwracają najstarsze, a zarazem najbardziej cenne i okazałe: oręż dzika z Rychcic (1929), parostki kozła z Nienadowej (1896), wieniec jelenia (1907), rosochy łosia łopatacza (1938). Potężne rogi bawoła kafryjskiego ujęte w ciosy słonia i inne trofea egzotyczne, zgrupowane wokół kominka, przypominają o tak modnych na przełomie XIX i XX w. wyprawach na wielkie safari.

W salonie prezentowana jest też kolekcja myśliwskiej broni palnej. Kilkadziesiąt egzemplarzy pozwala prześledzić historię rozwoju różnych systemów: od pochodzących z połowy XVII w. arkebuzów z zamkami kołowymi przez strzelby z zamkami skałkowymi i kapiszonowymi po XX-wieczne, odtylcowe sztucery iglicowe. Płaskorzeźbiona, inkrustowana, misternie grawerowana broń myśliwska często jest przedmiotem o dużej wartości artystycznej, przypominającym o kunszcie dawnych rzemieślników.

Dopełnieniem wyposażenia gabinetu są inne akcesoria i atrybuty myśliwskie (rogi, trąbki, prochownice, kordelasy), a także bibeloty i szereg drobnych przedmiotów codziennego użytku: fajki, zegarki, przybory do pisania, książki, szkło, srebra, porcelana.

Ozdobą wnętrza są ponadto obrazy. Powtarzane w licznych wariantach wyjazdy i powroty z polowań, ulubione konne przejażdżki, wizerunki myśliwych, pejzaże, zwierzęta, martwe natury. To wszystko znaleźć można na płótnach wielu znanych polskich malarzy, m.in. Juliusza i Wojciecha Kossaków, Michała Wywiórskiego, Ryszarda Oknińskiego, Kazimierza Pochwalskiego. Ich dzieła to źródła bogatej ikonografii myśliwskiej, bezcenne dokumenty i kroniki dawnej barwnej obyczajowości.

Jednorodny, związany z szeroko pojętą naturą charakter pomieszczenia podkreślają również rzeźby animalistyczne. Są to głównie odlewy brązowe, w których mimo trudów tej skomplikowanej techniki udało się artystom znakomicie oddać nie tylko piękno i różnorodność zwierzęcych kształtów, lecz przede wszystkim ich charaktery i emocje. Świetnie daje się odczytać czujność kozła, spokój i powagę żubra czy zajadłość psów atakujących dzika.

Fot. Paweł Czarnecki

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.