ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Muzeum Narodowe w Warszawie > Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku

Ekspozycja przygotowywana w ramach projektu badawczego Polskie rzeźbiarki XIX-XX wieku, realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu. Wystawa poświęcona jest pionierskiej generacji polskich rzeźbiarek, z których większość żyła i tworzyła w tym samym czasie co słynna francuska rzeźbiarka... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Narodowe w Warszawie
Aleje Jerozolimskie 3
00-495 Warszawa
Mazowieckie
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny
parking płatny
dostępność
dostępność
restauracja
restauracja
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2023.05.19 - 2023.09.10
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 18:00
środa
10:00 - 18:00
czwartek
10:00 - 18:00
piątek
10:00 - 20:00
sobota
10:00 - 18:00
niedziela
10:00 - 18:00
Bilety
normalny 20.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
grupowy 10.00 PLN min. 10 osób
dzieci bezpłatnie do lat 7
Platforma e-biletowa »
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 250.00 PLN
w języku angielskim odpłatnie 350.00 PLN
Dodatkowe informacje

Dzieci, uczniowie i studenci do 26. roku życia – bilet za 1 zł

W piątki w godzinach 17.00–20.00 obowiązuje zniżka 50% na wszystkie bilety wstępu określone powyżej z wyłączeniem biletów za 1 zł. Zniżki za bilety nie podlegają przy tym kumulacji.

Ekspozycja przygotowywana w ramach projektu badawczego Polskie rzeźbiarki XIX-XX wieku, realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.

Wystawa poświęcona jest pionierskiej generacji polskich rzeźbiarek, z których większość żyła i tworzyła w tym samym czasie co słynna francuska rzeźbiarka Camille Claudel (1864-1943). Tola Certowicz, Antonina Rożniatowska, Jadwiga Milewska, Natalia z Tarnowskich Andriolli, Maria Gerson-Dąbrowska, Amelia Jadwiga Łubieńska i Felicja Modrzejewska – to tylko niektóre z nich. Ekspozycja ma na celu przywrócenie pamięci o zapomnianych artystkach i przyznanie należnego im miejsca w dziejach sztuki. Jest też pierwszą prezentacją prac Camille Claudel w Polsce.

Ta najbardziej dziś rozpoznawalna rzeźbiarka XIX wieku uznania doczekała się dopiero pośmiertnie. Po wielu sukcesach artystycznych, została w 1913 roku umieszczona przez matkę w zakładzie zamkniętym, gdzie spędziła trzydzieści lat, a jej dorobek popadł w zapomnienie. Proces odkrywania na nowo twórczości Claudel rozpoczął się wystawą w paryskim Musée Rodin w 1951 roku. Od tego czasu powstało na jej temat wiele publikacji naukowych, a w 2017 roku otwarto muzeum monograficzne w Nogent-sur-Seine, miejscowości, gdzie rozpoczęła edukację artystyczną.

Polskie rzeźbiarki XIX wieku – popularne i odnoszące sukcesy na krajowych i międzynarodowych wystawach, bohaterki licznych artykułów ówczesnej prasy – także na długie lata popadły w zapomnienie. Ich życiorysy to często historia zmagań ze stereotypami, uprzedzeniami i wynikającymi z nich nierównościami i przeciwnościami. O ile nauka malarstwa i rysunku stanowiła na ogół element edukacji dziewcząt, o tyle do rzeźbienia na różne sposoby ograniczano im dostęp. Modelowanie w glinie, odlewanie w gipsie czy kucie w kamieniu (oraz towarzyszące im trud fizyczny, brud i pył) postrzegano jako sferę działań typowo męskich. Z rzeźbieniem wiązała się także kwestia odwzorowywania nagiego ciała, co w wypadku specyfiki procesu twórczego wiążącego się z bezpośrednim kontaktem artystki z materiałem uznawano za zagrożenie moralności kobiet.

Wystawa obrazuje różnorodność stosowanych przez XIX-wieczne rzeźbiarki form i materiałów, a także spektrum podejmowanych tematów. Narracja została podzielona na wątki zatytułowane: „Mistrzowie. Możliwość nauki”, „W służbie: powinności religijno-patriotyczne”, „Portret. Co kobiecie wolno rzeźbić”, „Nagie ciało: przekraczanie granic”. Składają się one na opowieść o drodze kobiet artystek do niezależności i uznania, o ich determinacji.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.