ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Brzydkie Miejsca - Jolanta Rycerska

Wystawa czasowa: 2023.07.14 - 2023.12.31
poziom turturi
Wystawa Jolanty Rycerskiej „Brzydkie miejsca” to projekt kobiety o kobietach, a właściwie o przeżywaniu własnej kobiecości  w ciele. O mierzeniu się z obowiązującymi modelami piękna, kultem młodości i niekończącej się pracy nad swoim ciałem. Punktem wyjścia do powstania projektu było zaproponowanie znajomym kobietom sfotografowania ich „brzydkiego” miejsca... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Historii Miasta Przemyśla - Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu
ul. Rynek 9
37-700 Przemyśl
Podkarpackie
Dokładne miejsce wystawy
Mała Galeria Fotografii
transport publiczny
transport publiczny
dostępność
dostępność
Wystawa czasowa: 2023.07.14 - 2023.12.31
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
09:15 - 17:00
środa środa 09:15 - 17:00
czwartek
09:15 - 17:00
piątek
09:15 - 17:00
sobota
09:15 - 17:00
niedziela
11:00 - 15:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2023.11.11 (sobota) 09:15 - 17:00
Bilety
normalny 22.00 PLN
ulgowy 11.00 PLN
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 30.00 PLN
Dodatkowe informacje

Opłata za obuwie ochronne: 1 zł

Bilet łączony do siedziby i obu oddziałów
Normalny: 40 zł
Ulgowy: 20 zł

Wystawa Jolanty Rycerskiej „Brzydkie miejsca” to projekt kobiety o kobietach, a właściwie o przeżywaniu własnej kobiecości  w ciele. O mierzeniu się z obowiązującymi modelami piękna, kultem młodości i niekończącej się pracy nad swoim ciałem.

Punktem wyjścia do powstania projektu było zaproponowanie znajomym kobietom sfotografowania ich „brzydkiego” miejsca w ich ciele. Pytanie było otwarte, nieco prowokujące, choć niczego nie narzucało ani nie sugerowało. Mogło wywołać automatyczne odrzucenie pomysłu, negację istnienia takiej przestrzeni w swoim ciele lub próbę ukrycia jej, a jednak w żadnym wypadku tak się nie stało. Bohaterki zaproszone do fotografii natychmiast znalazły „to” miejsce. Ważna była ta pierwsza myśl, naturalnie szczery i celny impuls. To on prowadziła do obszaru ciała, który jest obciążony kompleksami, ukrywany przed światem, czasem przed samą sobą. Okazało się , że nie są to wcale miejsca uważane społecznie za intymne. „Wstydliwe” były ich walory estetyczne lub zdrowotne. Obciążone lękiem przed chorobą, przemijaniem lub odczuwane wprost jako nieakceptowalne wizualnie.

Wykonane fotografie pokazują jeden obszar ciała u każdej w bohaterek. Widzimy ich plecy, ramiona, dłonie, elementy twarzy… Nie odkrywamy żadnych reguł wyboru miejsca. W tym procesie obowiązują tylko subiektywne odczucia, trudne wspomnienia, własne „krzywe zwierciadła” prowadzące do surowego postrzegania siebie. To zjawisko, jak się okazuje, niestety powszechne. Diagnozuje obszary potrzebujące zauważenia, a potem przepracowania i uzdrowienia. Wierzę, że kontemplacja „tych” miejsc na fotografiach pomoże uwalniać kobiety od zadanego im kulturowo ciężaru. Zobowiązania wdrażanego im od dzieciństwa. Prowadzącego do podporządkowania ich ciał zewnętrznym kryteriom bycia piękną w modelowy sposób.

Jolanta Rycerska – urodzona w Lublinie, doktor sztuki na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, wcześniej również absolwentka studiów magisterskich na Wydziale Filozofii na KUL, Europejskiej Akademii Fotografii oraz Studium Fotografii ZPAF. Od 2005 roku członkini Związku Polskich Artystów Fotografików. W latach 2011-23 pełniła funkcję prezes Zarządu Głównego ZPAF. Wykładowca Studium Fotografii ZPAF oraz Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie. Wieloletnia kurator wystaw w warszawskich galeriach, m.in.: Starej Galerii, Galerii Obok, Galerii Jabłkowskich i galerii Kordegarda. Dwukrotna stypendystka MKIDN (2016 i 2019) w dziedzinie sztuk wizualnych. W 2014 roku otrzymała nagrodę specjalną MKIDN za osiągnięcia artystyczne na polu fotografii. Autorka trzydziestu dwóch wystaw indywidualnych (m.in. Poetyka trwania, Sąsiedzi, Mozaiki, Iluminacje, Silentium, Bajki niczyje, Polisemia znaczeń) oraz ponad sześćdziesięciu zbiorowych. Od 2016 roku członkini Rady Programowej Galerii Kordegarda. Obecnie pracuje na stanowisku kuratora w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.