ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Muzeum Archidiecezji Warszawskiej > Jerzy Kossak „Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy” 1939 r. - depozyt
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Jerzy Kossak „Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy” 1939 r. - depozyt

Wystawa czasowa: 2023.06.02 - 2024.06.30
poziom turturi
Jerzy Kossak (1886 Kraków – 1955 Kraków), był wnukiem Juliusza Kossaka i synem Wojciecha, oraz bratem Magdaleny Samozwaniec i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Kształcił się u dziadka i ojca i podejmował zbliżone tematy. Tworzył najchętniej w technice olejnej na tekturze lub płótnie, posługując się gamą nasyconych kolorów, które kładł długimi i szybkimi pociągnięciami... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
ul. Dziekania 1
00-279 Warszawa
Mazowieckie
transport publiczny
transport publiczny
dostępność
dostępność
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2023.06.02 - 2024.06.30
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
12:00 - 18:00
środa
12:00 - 18:00
czwartek
12:00 - 18:00
piątek
12:00 - 18:00
sobota
12:00 - 16:00
niedziela
12:00 - 16:00
Bilety
normalny 30.00 PLN
ulgowy 22.00 PLN
rodzinny 72.00 PLN

Jerzy Kossak (1886 Kraków – 1955 Kraków), był wnukiem Juliusza Kossaka i synem Wojciecha, oraz bratem Magdaleny Samozwaniec i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Kształcił się u dziadka i ojca i podejmował zbliżone tematy. Tworzył najchętniej w technice olejnej na tekturze lub płótnie, posługując się gamą nasyconych kolorów, które kładł długimi i szybkimi pociągnięciami pędzla. Malował, podobnie jak dziadek i ojciec, portrety, sceny rodzajowe i batalistyczne, polowania. Chętnie sięgał do wątków związanych z kampanią napoleońską.

Z roku 1913 pochodzi jeden z najsławniejszych obrazów Jerzego Kossaka, Widzenie Napoleona w odwrocie spod Moskwy. Dzieło to stało się początkiem dużej serii obrazów o tym samym temacie, stanowiących repliki autorskie. W ciągu lat 20. – 40. XX w. artysta namalował kilkanaście zbliżonych kompozycji, różniących się formatami (największa 130 x 170 cm). Dziś znajdują się one w większości w zbiorach prywatnych oraz w Muzeach Narodowych w Krakowie i Warszawie, a także w kolekcjach w USA, Australii i Moskwie.

Obraz nawiązuje do porażki Napoleona pod Moskwą w 1812 r. i przedstawia dramatyczny odwrót jego wojsk i marsz przez bezkresne, zimowe przestrzenie, wśród zamieci. Ostre mrozy, brak kwater i żywności, oraz nieustanna wojna podjazdowa prowadzona przez oddziały kozackie, zamieniły ów powrót na zachód w pogrom. Dramatycznemu przemarszowi towarzyszy wspomnienie dawnej chwały; nad niekończącą się kolumną wycieńczonego wojska, na rozbłyskającym zorzą niebie pojawia się głowa egipskiego Sfinksa. Starożytny symbol władzy i potęgi królewskiej stanowi nawiązanie do słynnego zwycięstwa Napoleona pod piramidami w 1798 roku i dopełnia goryczy porażki.

olej/płótno, 101 x 136 cm

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.