ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Łukasz Krupski „KATEDRA”

Wystawa czasowa: 2023.03.17 - 2023.09.17
poziom turturi
… moja Pieta, moja Pusta Pieta przedstawia Maryję z całunem, w którym owinięte było ciało Jej Syna. Teraz i ona nie może Go dotknąć. Bierze w obie ręce płótno, w geście orantki, pochyla się by zajrzeć w głąb tej materii, by zajrzeć w głąb siebie. Ona – pierwsza chrześcijanka, dostrzega tam zapewne Boga. Patrząc w te kamienne piony wyrażające całun... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
ul. Dziekania 1
00-279 Warszawa
Mazowieckie
transport publiczny
transport publiczny
dostępność
dostępność
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2023.03.17 - 2023.09.17
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
12:00 - 18:00
środa
12:00 - 18:00
czwartek
12:00 - 18:00
piątek
12:00 - 18:00
sobota
12:00 - 16:00
niedziela
12:00 - 16:00
Bilety
normalny 20.00 PLN
ulgowy 14.00 PLN
rodzinny 45.00 PLN max. 2 osoby dorosłe i 3 dzieci do 18. roku życia
dzieci bezpłatnie do lat 7
Platforma e-biletowa »
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 180.00 PLN
w języku angielskim odpłatnie 250.00 PLN
w języku francuskim odpłatnie 250.00 PLN
w języku ukrainskim odpłatnie 250.00 PLN
Dodatkowe informacje

Wystawa czasowa Bilet wspólny na wystawy czasowe z wyłączeniem wystawy „Beksiński”
normalny 20 zł
ulgowy 14 zł
rodzinny 45 zł

Wystawy: stała i czasowa wraz z wystawą „Beksiński”
normalny 30 zł
ulgowy 22 zł
rodzinny 72 zł

Wystawy: stała i czasowa oraz krypty archikatedry wraz z wystawą „Beksiński”
normalny 34 zł
ulgowy 25v
rodzinny 82 zł

Przewodnik w języku migowym: 250 zł

… moja Pieta, moja Pusta Pieta przedstawia Maryję z całunem, w którym owinięte było ciało Jej Syna. Teraz i ona nie może Go dotknąć. Bierze w obie ręce płótno, w geście orantki, pochyla się by zajrzeć w głąb tej materii, by zajrzeć w głąb siebie. Ona – pierwsza chrześcijanka, dostrzega tam zapewne Boga. Patrząc w te kamienne piony wyrażające całun, można dostrzec w nich oczyma wiary obecność Boga. Można też spojrzeć  na ten kamień jak na materię, za którą nic nie stoi, wyobrazić sobie Maryję, która wchodzi do grobu tylko po to, by jej dłonie wypełniła materia nie będąca wynikiem Stworzenia, można wyobrazić sobie Matkę, która już nigdy nie zobaczy Syna. Można również spojrzeć na tę materię, traktując ja jako zasłonę, jako kotarę przesłaniającą pewną prawdę. Można zanurzyć się w refleksję i  stale odkrywać, odkrywać wciąż na nowo, że to TAJEMNICA!

 Na tym etapie rzeźba przyjęła nową nazwę – KATEDRA. Nie ma tu już miejsca na studium ludzkiej postaci, jest forma jako wyraz ludzkiej myśli i emocji, są piony, podobnie konstruujące kompozycję jak piony drze z pomnika (Ave Crux, kościół św. Anny w Warszawie). Z tych pionów wyłania się postać, jej oblicze: twarz Maryi potraktowałem jako formą w układzie innych form. Jej twarz okazał się elementem newralgicznym, ponieważ całą figurę potraktowałem niemal abstrakcyjnie.  

Łukasz Maria Krupski „SPOTKANIE”

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.