ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki > Barwa i farba. Krzysztof Gliszczyński i Tadeusz Gustaw Wiktor z cyklu „Języki sztuki: zderzenia”
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Barwa i farba. Krzysztof Gliszczyński i Tadeusz Gustaw Wiktor z cyklu „Języki sztuki: zderzenia”

Wystawa czasowa: 2023.06.16 - 2023.10.22
poziom turturi
Ideą wystawy malarstwa Krzysztofa Gliszczyńskiego i Tadeusza Gustawa Wiktora, inaugurującej w Zachęcie —Narodowej Galerii Sztuki cykl wystawienniczy Języki sztuki: zderzenia, jest skonfrontowanie ze sobą dorobku dwóch twórców uprawiających sztukę w ramach tej samej konwencji, sytuujących w centrum swojego języka artystycznego ten sam środek formalny, uzyskujących jednak... przeczytaj wszystko »
Adres
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Plac Małachowskiego 3
00-916 Warszawa
Mazowieckie
transport publiczny
transport publiczny
dostępność
dostępność
Wystawa czasowa: 2023.06.16 - 2023.10.22
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
12:00 - 20:00
środa
12:00 - 20:00
czwartek
12:00 - 20:00
piątek
12:00 - 20:00
sobota
12:00 - 20:00
niedziela
12:00 - 20:00
Bilety
normalny 20.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
rodzinny 25.00 PLN

Ideą wystawy malarstwa Krzysztofa Gliszczyńskiego i Tadeusza Gustawa Wiktora, inaugurującej w Zachęcie —Narodowej Galerii Sztuki cykl wystawienniczy Języki sztuki: zderzenia, jest skonfrontowanie ze sobą dorobku dwóch twórców uprawiających sztukę w ramach tej samej konwencji, sytuujących w centrum swojego języka artystycznego ten sam środek formalny, uzyskujących jednak radykalnie odmienny wyraz i w konsekwencji przekaz. Ta formuła nie tylko przybliża dorobek obu ważnych dla sztuki polskiej twórców, ale także poszerza czysto artystyczny wymiar ich dzieła o walory edukacyjne, pozwala bowiem głębiej analizowaćformalne aspekty sztuki. Odsłania bogactwo możliwości twórczego kształtowania dzieła w oparciu o poszczególne elementy języka malarstwa i jego narracyjny potencjał. 

Tytułowe przeciwstawienie barwy i farby ujawnia istotę różnicy obszarów, w których poruszają się obaj malarze. Kolor jest dla nich centralnym środkiem wyrazu i jego właściwości od wielu lat eksplorują artystycznie. Jednak każdy z nich wyznaczył inny cel swoim twórczym poszukiwaniom. Tadeusz Gustaw Wiktor transcenduje materialność swoich obrazów przy wykorzystaniu adekwatnej techniki warsztatowej, natomiast Krzysztof Gliszczyński wręcz przeciwnie — między innymi dzięki zastosowaniuantycznej techniki enkaustycznej akcentuje wymiar materialny swoich prac. Kolor w obrazach Wiktora staje się nośnikiem treści pozbawionych desygnatu w realności, aktualizującym platońskie poznanie noetyczne i przywołującym idee dostępne tylko intuicyjnie. Tymczasem w pracach Gliszczyńskiego kolor jest cechą gęstej materii farby i jako przypadłość kieruje uwagę właśnie na materię stanowiącą istotę dzieła i będącą nośnikiem znaczeń.

kurator: dr Janusz S. Janowski

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.