ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > pałace i zamki > Zamek Królewski w Warszawie > Geniusz Lwowa. Lwów jako ośrodek sztuki i jego kolekcje artystyczne
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Geniusz Lwowa. Lwów jako ośrodek sztuki i jego kolekcje artystyczne

Bo szkoda gadania, bo co chcesz, to mów. Nie ma jak Lwów! – głosił przedwojenny szlagier. Wystawa Geniusz Lwowa, zamiast gadania, przedstawia więc niezbite materialne dowody na legendarną wyjątkowość tego miasta. Zapraszamy w fascynującą podróż przez świat artystycznych skarbów stolicy Galicji, obejmujących malarstwo i rzeźbę od XVII wieku po wiek XX., wśród nich dzieła... przeczytaj wszystko »
Adres
Zamek Królewski w Warszawie
pl. Zamkowy 4
00-277 Warszawa
Mazowieckie
Dokładne miejsce wystawy
Biblioteka Królewska
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny
parking płatny
dostępność
dostępność
sklep z pamiątkami
sklep z pamiątkami
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2023.10.06 - 2024.01.14
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 18:00
środa środa 10:00 - 18:00
czwartek
10:00 - 18:00
piątek
10:00 - 18:00
sobota
10:00 - 18:00
niedziela
10:00 - 18:00
free
wstęp wolny
Bilety
normalny 40.00 PLN
ulgowy 30.00 PLN
Platforma e-biletowa »
Dodatkowe informacje

Bilet łączony (Trasa Królewska, wystawa czasowa Geniusz Lwowa. Lwów jako ośrodek sztuki i jego kolekcje artystyczne), dostępny tylko w kasie stacjonarnej Zamku:

normalny – 70 zł
ulgowy – 50 zł

Bo szkoda gadania, bo co chcesz, to mów. Nie ma jak Lwów! – głosił przedwojenny szlagier. Wystawa Geniusz Lwowa, zamiast gadania, przedstawia więc niezbite materialne dowody na legendarną wyjątkowość tego miasta. Zapraszamy w fascynującą podróż przez świat artystycznych skarbów stolicy Galicji, obejmujących malarstwo i rzeźbę od XVII wieku po wiek XX., wśród nich dzieła mistrzów tej miary co Grottger, Malczewski, Matejko czy Siemiradzki, a także mniej znane perły sztuki zachodnioeuropejskiej.

O wyjątkowości Lwowa jako ośrodka życia artystycznego i kulturalnego na przestrzeni wieków przesądzał fakt, że znajdował się na jednym z głównych szlaków handlowych łączących Europę ze Wschodem. Siłą rzeczy miasto stanowiło więc tygiel kulturowy, w którym mieszały się wpływy różnych narodów i wyznań. Zamieszkiwali je Polacy, Rusini/Ukraińcy, Żydzi, Ormianie, Tatarzy, Niemcy, Czesi i inni. To właśnie na styku wielu tradycji mógł rozwinąć się niepowtarzalny synkretyzm form i środków wyrazu charakteryzujący sztukę powstałą w orbicie wpływów Lwowa, zwłaszcza w dobie manieryzmu i rokoka.

Szczególnie wyrazistą reprezentację owej specyfiki stanowią rokokowe rzeźby – kipiące wprost ekspresją, przejawiającą się w odważnej deformacji, dzięki której przedstawienia figuralne zyskiwały dramatyczny rys nieznajdujący odpowiednika we współczesnej sobie rzeźbie europejskiej.

Geniusz Lwowa przejawiał się jednak także w atmosferze sprzyjającej powstawaniu wybitnych kolekcji. Część z nich tworzona była przez pasjonatów sztuki wywodzących się z rodzin arystokratycznych rezydujących w sferze oddziaływania kulturalnego Lwowa: Rzewuskich, Ossolińskich, Lubomirskich, Mniszchów czy Lanckorońskich. W ich zbiorach znalazły się zarówno tworzone na zamówienie portrety, jak i wybitne okazy malarstwa europejskiego, jak choćby obecne na ekspozycji Adoracja magów Petera Coecke van Aelsta czy Łowcy pereł i korali Jacopo Zuchciego.

Nie mniej imponująco przedstawiają się zbiory gromadzone przed 1939 r. przez lwowskie instytucje publiczne, przede wszystkim przez Lwowską Galerię Miejską, która z czasem zyskała miano Narodowej Galerii Miasta Lwowa. Jest to największy znajdujący się na stałe poza Polską zbiór malarstwa polskiego XIX i XX w., w którego skład wchodzą dzieła takich tuzów jak Artur Grottger, Jacek Malczewski, Jan Matejko czy Henryk Siemiradzki, które również można podziwiać na wystawie. 

Prezentowane obiekty pochodzą z dwóch najważniejszych muzeów tego miasta – Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego i Lwowskiego Muzeum Historycznego.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.