Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 08:00 - 18:30 | |
środa | 08:00 - 18:30 | |
czwartek | 08:00 - 18:30 | |
piątek | 08:00 - 18:30 | |
sobota | 10:00 - 14:00 | |
niedziela | 10:00 - 14:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 08:00 - 15:30 | |
wtorek | 09:00 - 17:00 | |
środa | 09:00 - 17:00 | |
czwartek | 08:00 - 15:30 | |
piątek | 08:00 - 15:30 | |
sobota | 10:00 - 14:00 | |
niedziela | 10:00 - 14:00 |
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu. |
Wystawa stała „Turkowskie dzieło Józefa Mehoffera” w Muzeum Miasta Turku im. Józefa Mehoffera pozwala odkryć dzieła krakowskiego artysty od „podszewki”. W pięciu tzw. „czerwonych salach” znajdują się szkice oraz kartony (projekty) do polichromii i witraży, których odwzorowania możemy podziwiać w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Turku.
W muzeum „artystyczną podróż” rozpoczynamy od sali „prezbiterialnej”. W pracach artysty można doszukiwać się ukrytych symboli, które sprawiają, że po bliższym zapoznaniu się z dziełem nabiera ono głębszego znaczenia. Tak też jest z kartonem do „Chrystusa Króla”, który w kościele umiejscowiony jest nad ołtarzem głównym w części ołtarzowej. Przedstawia postać Chrystusa ustanawiającego Święty Sakrament, na tle sfery niebieskiej. Umiejscowione na ołtarzu 5-ramienne kandelabry (świeczniki) mogą symbolizować pięć świętych ran Chrystusa. Następny projekt to cherubiny – anioły, posiadające dwie pary skrzydeł. Element ten znajduje się w kościele na sklepieniu prezbiterium. W sumie jest ich 48. Kolejne dzieła Mehoffera w sali „prezbiterialnej” to kartony przedstawiające ewangelistów. Tylko w turkowskim muzeum możemy zobaczyć oryginalny karton do polichromii, w który wkradł się roboczy błąd, oczywiście naprawiony przez mistrza podczas prac w kościele.
Przechodząc przez „salonik”, uwagę przyciąga piękny, zabytkowy kredens ze zbiorów muzeum oraz pozostałe elementy wyposażenia, które sprawiają, że można poczuć „mehofferowski klimat”. Również tutaj również znajdują się trzy prace artysty: szkic kandelabru, element geometryczno-roślinny (motyw róż i wiecznych węzłów) oraz „Anioł Milczenia”.
„Sala fortepianowa” ukazuje następne dzieła mistrza i pozwala nam zapoznać się szczegółowo z pracami, które możemy podziwiać już w postaci polichromii i witraży w kościele NSPJ. Odnaleźć tu można m.in. projekt do unikatowego na skalę światową „Chrystusa Ogrodnika”, którego postać ukazana jest po raz pierwszy w kapeluszu. Atrybut trzymany przez niego w dłoni, to współczesny przedmiot znany w czasach krakowskiego artysty, a nieznany jeszcze w czasach Chrystusa.
Znajdują się tutaj również projekty do witraży, poświęcone Matce Boskiej. Cztery takie witraże zdobią kaplice naw bocznych przy prezbiterium w kościele NSPJ. Różnią się tylko tzw. „medalionem”. Wyróżniamy: Wieżę Dawidową, Stolicę Mądrości, Arkę Przymierza oraz Bramę Niebieską. Tło, na które składa się motyw płonących kaganków, sznury różańców oraz uskrzydlone anioły po bokach, jest identyczne dla wszystkich czterech witraży. I ten przepiękny monogram imienia Maria…
Naszą podróż kontynuujemy w „sali witrażowej”, gdzie podziwiać możemy największe kartony znajdujące się w Muzeum Miasta Turku, a mianowicie: karton do witraża św. Teresa, którego losy są bardzo ciekawe. Karton ten powstał w 1939 r., wybuch II wojny światowej sprawił, że nie dotarł on już do Turku. Witraż, który Zakład Żeleńskiego w Krakowie wykonał na podstawie tegoż projektu, do tej pory znajduje się w zbiorach krakowskiego Muzeum Witrażu. W kościele NSPJ znajduje się kopia tego witrażu, która została wstawiona w 2002 r. „Zwiastowanie” i „Matka Boska Bolesna" – to kolejne kartony do witraży, które w kościele swoje odniesienie mają w prezbiterium. Są to dwa z czterech witraży poświęconych Matce Boskiej, które charakteryzują się wielką ekspresją. Zwiedzanie zamyka sala „Motywy dekoracyjne i symbole”, gdzie znajdują się kolejne cztery prace Mehoffera: Ołtarz Litanii Matki Bożej, polowy, z inwokacją na środku „Matko Chrystusowa” pisaną złotymi ozdobnymi literami, „Ptasia Orkiestra”, „Anioł Dyrygent" oraz „Skrzydlate serce”- motyw dekoracyjny, powtórzony 32 razy w kościele NSPJ, zdobiący okna transeptu i nawy głównej. Przedstawia tzw. wieczną lampę i połączone z nią złotym łańcuchem serce ze skrzydłami aniołów (serafinów).
Wszystko to i dużo więcej do obejrzenia w naszym Muzeum. Tylko u nas można zobaczyć projekty, które posłużyły do powstania wielkiego dzieła Józefa Mehoffera w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Turku, który znajduje się zaledwie o krok od ratusza.