Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 10:00 - 18:00 | |
wtorek | 10:00 - 18:00 | |
środa | 10:00 - 18:00 | |
czwartek | 10:00 - 18:00 | |
piątek | 10:00 - 18:00 | |
sobota | 10:00 - 18:00 | |
niedziela | 10:00 - 18:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 29.00 PLN | |
ulgowy | 22.00 PLN |
Materia kina to druga ze stałych wystaw Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. Można wybrać dwa sposoby jej zwiedzania: albo uzyskać informacje o kolejnych fazach realizacji filmu (od preprodukcji, przez budżetowanie, casting, pracę na planie, po montaż, udźwiękowienie i promocję gotowego dzieła), albo wcielić się w rolę producenta lub reżysera filmu i stworzyć swój własny film. To własnie przesądza o unikatowości Materii kina.
Każde stanowisko wystawy wyposażone jest w imponujący zestaw artefaktów, fragmentów filmów, licencji i narzędzi interaktywnej rozgrywki. Tylko dla jednego stanowiska, opisującego sieć inspiracji scenariuszowych, NCKF pozyskał ogrom książek, artykułów prasowych, fotografii, wspomnień, aby na wielu przykładach ukazać, że za pomysłem na film kryje się cała seria różnorodnych materiałów wyjściowych, ich przetworzeń i zestawień.
Przez grę zwiedzającego poprowadzi wirtualny asystent, który nie tylko pomoże w przejściu rozgrywki, ale także wyjaśni trudne słowa dotyczące produkcji filmu, zaproponuje rozwiązania, itd. Podczas rozgrywki można zrealizować: komedię romantyczną, film historyczny, film artystyczny lub blockbustera. Jakiego rodzaju wyzwania stają przed zwiedzającym?
● Budżet. Planowane wydatki są zbyt duże, trzeba ciąć koszty. Sponsorzy są zainteresowani lokowaniem produktów, ale czy efektowna romantyczna scena w Paryżu zrównoważy efekt product placement?
● Lokacje. Każda ze scen może być realizowana w jednym z trzech miejsc. Wybór może zwiększać lub zmniejszać koszty filmu, np. przez zwiększenie liczby dni zdjęciowych, dalekie i długie przerzuty zespołu.
● Ekipa. Na każde stanowisko (np. reżyser, operator, kompozytor, aktor) jest trzech chętnych. Proste? Okazuje się, że niektórzy twórcy nie chcą pracować z innymi.
● Plan. Zwiedzający staje jest drugim reżyserem. Musi zapobiec np. wjechaniu w kadr technicznego auta czy uruchomić w odpowiednim czasie efekty pirotechniczne.
● Montaż. Każdą scenę zrealizowano z pięciu różnych punktów ustawienia kamery. Trzeba dokonać selekcji materiału. Po zakończeniu zadania aplikacja odtworzy zmontowaną scenę.
● Dźwięk. Udźwiękowienia sceny za pomocą aplikacji i konsoli z suwakami zwiedzający dokona na czterech ścieżkach audio: muzyka, dialogi, dźwięki tła, narracja z off-u.
● Premiera. Kiedy oficjalny pokaz, w którym festiwalu film weźmie udział i kiedy trafi do kin? Przed zwiedzającym jeszcze zaprojektowanie plakatu swojego filmu.
W Materii kina równie dużo dzieje się wokół gry. Każda jej część jest otoczona stanowiskami, które przekazują informacje niezbędne do wykonania kolejnych zadań. „Pracują” w nich: animacje, wideoeseje, diagramy, grafiki, stanowiska interaktywne. Zapoznając się z naścienną infografiką ze strukturą produkcji filmowej, zwiedzający przekona się jak wiele osób pracuje nad jednym filmem.
● Inspiracja. Najlepsze scenariusze pisze życie. Źródłem inspiracji dla filmowców są także: literatura, malarstwo, muzyka oraz inne dziedziny sztuki.
● Scenariusz. Na przykładzie scen z polskich filmów przedstawiono, w jaki sposób tekst scenariusza przekłada się na obraz filmowy oraz jaka jest struktura klasycznego scenariusza.
● Scenografia, kostium. Ekspozycja pozwala zajrzeć do specjalistycznych warsztatów i zobaczyć przy pracy scenografów, operatorów, a także podejrzeć pracę kostiumografów i charakteryzatorów.
● Kamera, mikrofon. Widz może wcielić się w rolę operatora prowadzącego kamerę na wysięgniku i aktora dubbingowego użyczającego głosu jednej z postaci.
● Festiwale. Mapa na wielkoformatowym ekranie dotykowym umożliwia poznanie najważniejszych festiwali filmowych. Udział w konkursach jest jednym z elementów promocji dzieła.
W Materii kina wiedza o kinie przekazywana jest nie przez koncentrowanie się na samych filmach, ale na jego powstawaniu. Każdy film to złożony i wielowymiarowy proces, w którym biorą udział setki ludzi. To właśnie ich praca składa się na to wszystko, co tworzy materię kina.