Cechą charakterystyczną wycinanek kurpiowskich z Puszczy Białej jest ich wielobarwność. Są to naklejanki podobne do łowickich i sannickich. Szczególnie forma tradycyjnego drzewka, zwanego tutaj „zielkiem”, jest wielokolorowa, bardzo odrealniona i często łączona z barwnymi kogutkami. Drugą formą typową dla tego regionu jest „zielko” jednobarwne z zaznaczoną do niczką i z finezyjnie odrealnionymi bocznymi gałązkami, tworzącymi jako całość piękną i wyrafinowaną kompozycję. Często spotyka się tu również wielobarwne „wstążki”, lokalnie zwane „portkami”, czyli dwie prostokątne, spadające w dół wstęgi spięte w górze kolorową okrągłą gwiazdą, oraz jednobarwne kółka, czyli „gwiazdy okrągłe”, czasami naklejane na kontrastujące tło.
Wycinanki kurpiowskie z rejonu Puszczy Białej, czyli z okolic Pułtuska i Wyszkowa, podzielone są w kolekcji na dwie grupy. Pierwsza to prace wykonane przez Katarzynę Rudnicką, Annę Pudlis i Aleksandrę Liwską z Dąbrowy w gminie Rząśnik, a także Marię Światkowską z Wypych w gminie Somianka. Te wycinanki są darem księdza Czesława Rowickiego z Długosiodła, który otrzymał je od wycinankarek w 1952 i 1953 roku. Drugą grupę stanowią dzieła z początku 1995 roku autorstwa pięciu wycinankarek ze wsi Rząśnik w powiecie wyszkowskim: Wiesławy Archackiej, Katarzyny Osowieckiej, Włodarczyk, Genowefy Łady i Władysławy Kamińskiej. W sumie w kolekcji jest 108 wycinanek wykonanych przez dziewięć wspomnianych wycinankarek.