ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > pałace i zamki > Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie > Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera

Wystawa czasowa: 2024.05.23 - 2024.09.23
poziom turturi
Wspólna wystawa Röbbig Gallery i Zamku Królewskiego na Wawelu będzie okazją do zaprezentowania po raz pierwszy w Polsce wspaniałego zespołu XVIII-wiecznych figur autorstwa Johanna Joachima Kaendlera, pochodzących niemal w całości z prywatnych kolekcji europejskich. W 1731 roku dwudziestopięcioletni rzeźbiarz Johann Joachim Kaendler został zatrudniony przez króla Augusta Mocnego... przeczytaj wszystko »
Adres
Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie
ul. Wawel 5
31-001 Kraków
Małopolskie
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny
parking płatny
dostępność
dostępność
audioprzewodnik
audioprzewodnik
sklep z pamiątkami
sklep z pamiątkami
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2024.05.23 - 2024.09.23
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
poniedziałek
09:30 - 13:00
wtorek
09:30 - 17:00
środa
09:30 - 17:00
czwartek
09:30 - 17:00
piątek
09:30 - 17:00
sobota
09:30 - 17:00
niedziela
09:30 - 17:00
Święta Godziny otwarcia
2024.05.30 (czwartek) x
2024.08.15 (czwartek) x
Właściciel obiektu nie zdefiniował cennika.
Platforma e-biletowa »

Wspólna wystawa Röbbig Gallery i Zamku Królewskiego na Wawelu będzie okazją do zaprezentowania po raz pierwszy w Polsce wspaniałego zespołu XVIII-wiecznych figur autorstwa Johanna Joachima Kaendlera, pochodzących niemal w całości z prywatnych kolekcji europejskich.

W 1731 roku dwudziestopięcioletni rzeźbiarz Johann Joachim Kaendler został zatrudniony przez króla Augusta Mocnego jako nadworny rzeźbiarz i modeler w manufakturze miśnieńskiej, gdzie pracował aż do śmierci w roku 1775. Z nazwiskiem Kaendlera jest związany najświetniejszy okres działalności zakładu w Miśni. Artysta był odpowiedzialny za wszystkie zrealizowane wówczas projekty, które stanowią do dziś najważniejszą część oferty wytwórni i są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów.

Głównymi odbiorcami wyrobów manufaktury do końca unii polsko-saskiej byli królowie z dynastii Wettynów oraz ich otoczenie, a podejmowana przez Kaendlera tematyka ukazywała życie dworu królewskiego.

Wczesne rzeźby Kaendlera nawiązują także do zainteresowań drezdeńskiej socjety: polowań, teatru – szczególnie commedii dell’arte i opery oraz Zakonu Mopsa, który po roku 1738 zastąpił zakazaną przez Kościół katolicki masonerię.aendler opracował także serię grup figuralnych, znanych obecnie jako „krynolinowe”. Te wspaniałe, wielobarwne kompozycje, składające się z dam i kawalerów w bogatych strojach dworskich, przedstawiają normowaną etykietą codzienność ówczesnej elity – kurtuazyjne rozmowy i pełne zmysłowości zaloty. Zwykle w tle możemy dostrzec czarnoskórych służących serwujących modne wówczas napoje – czekoladę czy kawę.

Powszechna w wieku XVIII fascynacja Orientem i jego nieprzebranym bogactwem znalazła wyraz w figurkach przedstawiających tematy dalekowschodnie, postacie w fantazyjnych kostiumach czy egzotyczne zwierzęta – jak słonie, nosorożce, wielbłądy czy lwy. Były one często wzorowane na rycinach publikowanych w relacjach podróżników.

Dworskiej miłości – dla odmiany w pasterskich kostiumach – poświęcił Kaendler kolejną serię grup figuralnych, w której przebranym za pastuszków kochankom towarzyszą owieczki trzymane na wstążkach i symbolizujące wierność psy. Panujące wówczas przekonanie o urokach prostego, zgodnego z naturą życia obrazować miały także niezwykle drobiazgowe figurki rzemieślników.

Umiejętność obserwacji i dokonywania syntezy najbardziej charakterystycznych cech przedstawianych modeli ujawnia się w Kaendlerowskich rzeźbach ptaków, od których artysta zaczął karierę w królewskiej manufakturze.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.