Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
sobota | 10:00 - 17:00 | |
niedziela | 10:00 - 17:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.11.01 (piątek) | x |
2024.11.11 (poniedziałek) | x |
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
dzieci bezpłatnie do lat 7 |
BILETY dostępne z trasami: "Zamek piękny i bogaty", "Zamek od piwnic po dach".
Zamek Królewski na Wawelu posiada w swych zbiorach jedną z dwóch liczących się w Polsce kolekcji malarstwa angielskiego. Kilkadziesiąt obrazów ofiarowanych wawelskiemu muzeum w roku 1931 przez Leona Pinińskiego można oglądać w pieskoskalskim muzeum.
Szczególne zainteresowanie Anglią, jej ustrojem politycznym i kulturą, datuje się w Europie na 2. połowę wieku XVIII i trwa do połowy XIX stulecia. Moda „na Anglię” nie ominęła Polski. Fascynowano się brytyjskim modelem parlamentaryzmu, podróżowano do Anglii, czytano Laurence’a Sterne’a, Horacego Walpole’a, Waltera Scotta, George’a Byrona czy Pieśni Osjana, prenumerowano „The Illustrated London News”.
Budowano malownicze rezydencje w stylu angielskiego neogotyku, urządzano angielskie założenia parkowe, ubierano się w stroje „angielskiego kroju”. Zastanawiające, że ogarniająca tak wiele aspektów życia „anglomania” nie znalazła szerszego odbicia w polskim kolekcjonerstwie artystycznym.
Pierwsza większa kolekcja brytyjskiego malarstwa w Polsce powstała dopiero na początku wieku XX we Lwowie. Jej twórcą był Leon Piniński (1857-1938), profesor prawa rzymskiego i rektor Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie, namiestnik Galicji, dyplomata i znawca sztuki, a zarazem jeden z wielkich darczyńców Zamku Królewskiego na Wawelu.
Fundacja Wawelska jego imienia utworzona w roku 1931 obejmowała 332 obiekty, a wśród nich zbiór 32 obrazów olejnych malarzy angielskich, głównie z wieków XVIII i XIX. Otwarta w Pieskowej Skale w roku 2008 Galeria Malarstwa Angielskiego prezentuje tę cenną kolekcję.
Do najwybitniejszych dzieł należą portrety przypisywane tej klasy artystom jak: G. Kneller, P. Mercier, J. Reynolds czy G. Romney oraz dwa sygnowane pejzaże pędzla G. Morlanda.
Obrazy zostały wyeksponowane w taki sposób, by przywołać klimat angielskich galerii pałacowych. Z tego właśnie powodu w salach pojawiły się angielskie meble z wieków XVIII i XIX, zastosowano na pozór archaiczny system oświetlenia, a w oknach upięto zasłony. Ważną rolę odgrywa też kolorystyka ścian inspirowana angielskimi wnętrzami z końca XVIII i XIX stulecia.
Autorką plastycznego projektu wystawy jest Małgorzata Radnicka.