ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Salonik eklektyczny

Salonik eklektyczny to wnętrze z końca XIX w., symbolizujące w muzealnej ekspozycji czas ścisłych kontaktów Jarosławia z Wiedniem i wielkiego wpływu stolicy Austro-Węgier na kierunki i trendy rozwojowe Jarosławia. Wyposażenie tego pokoju charakteryzuje niejako elitę miejską, która wzorowała się i aspirowała do wiedeńskiego stylu życia, otaczając się meblami, dziełami... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich
ul. Rynek 4
37-500 Jarosław
Podkarpackie
powiat jarosławski
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
09:00 - 16:00
środa
09:00 - 16:00
czwartek czwartek 09:00 - 16:00
piątek
09:00 - 16:00
sobota
09:00 - 16:00
niedziela
11:00 - 16:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2025.04.20 (niedziela) x
2025.04.21 (poniedziałek) x
2025.11.01 (sobota) x
2025.11.11 (wtorek) x
2025.12.25 (czwartek) x
2025.12.26 (piątek) x
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
09:00 - 17:00
środa
09:00 - 17:00
czwartek czwartek 09:00 - 17:00
piątek
09:00 - 17:00
sobota
09:00 - 17:00
niedziela
11:00 - 17:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2025.05.01 (czwartek) x
2025.05.03 (sobota) x
2025.06.19 (czwartek) x
2025.08.15 (piątek) x
Bilety
1 października - 30 kwietnia
normalny 20.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
rodzinny 50.00 PLN
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu.
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 30.00 PLN
Dodatkowe informacje

Usługa przewodnicka po Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich (dostępna po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji) – 30,00 zł.

Usługa przewodnicka na terenie miasta Jarosławia: w obszarze rynku oraz opactwa benedyktyńskiego (dostępna po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji) – 200,00 zł.

    Salonik eklektyczny to wnętrze z końca XIX w., symbolizujące w muzealnej ekspozycji czas ścisłych kontaktów Jarosławia z Wiedniem i wielkiego wpływu stolicy Austro-Węgier na kierunki i trendy rozwojowe Jarosławia. Wyposażenie tego pokoju charakteryzuje niejako elitę miejską, która wzorowała się i aspirowała do wiedeńskiego stylu życia, otaczając się meblami, dziełami sztuki i bibelotami o wiedeńskiej proweniencji.

    Uwagę zwraca tutaj komplet mebli, inkrustowanych masą perłową, obitych pluszem we wzór barwnych kwiatów, w skład którego oprócz stołu, krzeseł i foteli wchodzi także konsola z lustrem. Komplet ten reprezentuje tzw. styl Makarta – odnoszący się do koncepcji wystroju wnętrz, narzuconej przez – Hansa Makarta. Ów wiedeńczyk wprowadził wówczas swoistego rodzaju modę na komponowanie obiektów w różnych stylach w jednym pomieszczeniu. Taką koncepcję wspomagało pojawienie się mebli fabrycznych, a ich przykładem jest właśnie wiedeński garnitur mebli z saloniku eklektycznego. Na umieszczonej tu konsoli ustawiono piękny zegar warszawskiej firmy Lilpop ze złoconego brązu, a także zdobioną koralikami kasetkę i świecznik. Goście, przyjmowani w saloniku, mogli spędzić miło czas, rozsiadając się w fotelu i słuchając miłych dla ucha dźwięków polifonu, odtwarzającego melodię z metalowych płyt. Obok, przy stoliku, przykrytym czarną chustą, grano w karty, przechowywane w inkrustowanej szkatułce. Nieco dalej ustawiono barek, wypełniony szkłem z epoki, a na nim karafkę i kieliszki z białego, mlecznego szkła. Na pięknie zdobionym sekretarzyku w makartowskim stylu rozłożono sztambuchy z końca XIX i początku XX w.

    Uwagę przyciągają pensjonarskie pamiątkowe wpisy, często zdobione odręcznymi rysunkami lub kompozycjami z suszonych kwiatów. Na sekretarzyku stoi zegar kominkowy z kolumnowym portalem oraz stojak na cygara, a obok na parapecie okiennym – telefon. W przeciwległym narożu wyeksponowano okazały, włoski kufer podróżny, jest też stolik-toaletka inkrustowana masą perłową i ścienne lustro z pozytywką, wygrywającą melodie podczas przeglądania się w zwierciadle. Całości wyposażenia dopełniają obrazy: portrety, pejzaże oraz trzy akwarele autorstwa Teodozego Borczowskiego z widokami z XIX-wiecznego Jarosławia, ponadto XVIII-wieczny wizerunek Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej. Obce wpływy i brak własnej państwowości podkreślono poprzez umieszczenie na ścianach portretów dwóch cesarzy z dynastii Habsburgów: Franciszka I i Ferdynanda I Dobrotliwego oraz złoconej tablicy, upamiętniającej pobyt cesarza Józefa II w Jarosławiu w 1773 roku. Polski wkład w rozwój Austro-Węgier reprezentuje Władysław Badeni, galicyjski polityk z Surochowa, honorowy obywatel miasta Jarosławia.

    Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.