ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Sień górna

Sień nie tylko łączyła poszczególne pomieszczenia mieszkalne, pełniąc funkcję komunikacyjną. Była również pomieszczeniem reprezentacyjnym – dbano o jej wystrój, ponieważ często goście wchodzili tylko do sieni, nie będąc zapraszanymi do pokoi prywatnych. Sień górna kamienicy Orsettich posiada dwa poziomy – górny, umieszczony bezpośrednio nad podcieniami i dolny. W... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich
ul. Rynek 4
37-500 Jarosław
Podkarpackie
powiat jarosławski
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
09:00 - 16:00
środa
09:00 - 16:00
czwartek czwartek 09:00 - 16:00
piątek
09:00 - 16:00
sobota
09:00 - 16:00
niedziela
11:00 - 16:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2025.04.20 (niedziela) x
2025.04.21 (poniedziałek) x
2025.11.01 (sobota) x
2025.11.11 (wtorek) x
2025.12.25 (czwartek) x
2025.12.26 (piątek) x
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
09:00 - 17:00
środa
09:00 - 17:00
czwartek czwartek 09:00 - 17:00
piątek
09:00 - 17:00
sobota
09:00 - 17:00
niedziela
11:00 - 17:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2025.05.01 (czwartek) x
2025.05.03 (sobota) x
2025.06.19 (czwartek) x
2025.08.15 (piątek) x
Bilety
1 października - 30 kwietnia
normalny 20.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
rodzinny 50.00 PLN
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu.
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 30.00 PLN
Dodatkowe informacje

Usługa przewodnicka po Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich (dostępna po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji) – 30,00 zł.

Usługa przewodnicka na terenie miasta Jarosławia: w obszarze rynku oraz opactwa benedyktyńskiego (dostępna po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji) – 200,00 zł.

Sień nie tylko łączyła poszczególne pomieszczenia mieszkalne, pełniąc funkcję komunikacyjną. Była również pomieszczeniem reprezentacyjnym – dbano o jej wystrój, ponieważ często goście wchodzili tylko do sieni, nie będąc zapraszanymi do pokoi prywatnych. Sień górna kamienicy Orsettich posiada dwa poziomy – górny, umieszczony bezpośrednio nad podcieniami i dolny.

W górnej partii sieni umieszczono biedermeierowską kanapę, a przy niej (zgodnie z ówczesną modą) stolik z klapami i krzesła. W ten sposób powstał kącik, w którym można było wygodnie usiąść i chwilę odpocząć. Stanęła tutaj również drewniana, intarsjowana skrzynia i szafka kątowa z umieszczonym na niej popiersiem Maurycego Łosia, właściciela dóbr narolskich. Na podręcznym stoliczku stoi srebrny zestaw kawowy. Kredens wypełniony jest porcelaną oraz srebrem. Warto w nim zwrócić uwagę na biskwitową, złoconą filiżankę w kształcie łabędzia, która służyła do picia czekolady. Można również obejrzeć piękne świeczniki, ręcznie malowane półmiski oraz zdobione grawerem kieliszki. Na ścianach zawisły pejzaże oraz siedemnastowieczne obrazy o tematyce biblijnej, a wśród nich przedstawienie Matki Bożej i dwie sceny, przedstawiające historię Judyty, ratującej Betulę przed najazdem Asyryjczyków. Schodząc ze schodów na niższy poziom sieni, obejrzeć można galerię konterfektów sarmackich (m.in. szlachciców z rodów Rościszewskich i Jastrzębskich, ubranych w tradycyjne stroje), a także kolejny kredens, w którym umieszczono wazy, naczynia i sztućce z epoki.

Dolną część sieni wypełniają meble barokowe – szafka gdańska i niemiecka (obydwie zdobione bogatą snycerką), dwie komody oraz intarsjowana szafa sienna. Na szafie stoi rzeźba, przedstawiająca klęczącego aniołka, której autorstwo przypisywane jest Thomasowi Hutterowi – rzeźbiarz ten w XVIII wieku mieszkał w kamienicy Orsettich i prowadził tu swoją pracownię. Ponadto stoi tu szafka francuska i intarsjowana skrzynia posagowa z XVIII wieku. Taką skrzynię (a czasem nawet kilka) wypełniano przedmiotami, które panna młoda zabierała do domu męża – bielizną pościelową i stołową, zastawą, sztućcami, ubraniami, bibelotami. Ilość skrzyń świadczyła o zamożności rodziny, z której wychodziła panna. Nie mniejsze znaczenie miał ich wygląd – im bogatsza dama, tym piękniej zdobiona była skrzynia. Prócz wymienionych sprzętów w sieni podziwiać można galerię obrazów. Ściany zdobią obrazy z XVII i XVIII wieku, m.in. portrety greckich filozofów – Talesa z Miletu i Kratesa, mitologiczny Chronos odbierający urodę, oraz przedstawienia o tematyce biblijnej – Św. Maria Magdalena, Znalezienie Mojżesza i Chrystus wśród rybaków. Wśród portretów polskich magnatów odnaleźć można wizerunki Anny Alojzy i jej męża – hetmana Jana Karola Chodkiewicza – właścicieli Jarosławia. Anna Alojza, córka najznaczniejszej właścicielki miasta – Anny Ostrogskiej – wyszła w listopadzie 1620 r. w wieku 20 lat za 40 lat od siebie starszego hetmana wielkiego litewskiego Jana Karola Chodkiewicza, wnosząc mu w posagu część ogromnego majątku Ostrogskich. Młoda żona zaledwie po kilku miesiącach małżeństwa, nie doczekawszy się potomstwa, została młodą wdową, gdyż hetman zmarł pod Chocimiem w 1621 r., broniąc twierdzy przed Turkami.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.