ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Galeria "Sztuka dawnej Polski. XII-XVIII wiek"

Ekspozycja przedstawia dzieła polskiej sztuki średniowiecznej i nowożytnej, pochodzące ze zbioru gromadzonego od XIX wieku, które prezentowane są w zabytkowych wnętrzach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka. Najważniejszą częścią wystawy są obrazy i rzeźby gotyckie, od XIV do początku XVI wieku, wśród nich fascynująca rzeźba Madonny z Krużlowej (ok. 1410), jak również najstarsze... przeczytaj wszystko »
Adres
Pałac Biskupa Erazma Ciołka - Muzeum Narodowe w Krakowie
ul. Kanonicza 17
31-002 Kraków
Małopolskie
transport publiczny
transport publiczny
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek wtorek 10:00 - 18:00
środa
10:00 - 16:00
czwartek
10:00 - 16:00
piątek
10:00 - 16:00
sobota
10:00 - 16:00
niedziela
10:00 - 16:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Bilety
normalny 18.00 PLN
ulgowy 12.00 PLN
rodzinny 36.00 PLN maks. 4 osoby, w tym minimum 1 dziecko do 16 roku życia
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu.
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 150.00 PLN
w języku angielskim odpłatnie 200.00 PLN
Dodatkowe informacje

Bilet dla młodzieży od 7 do 26 roku życia – 1 zł

Ekspozycja przedstawia dzieła polskiej sztuki średniowiecznej i nowożytnej, pochodzące ze zbioru gromadzonego od XIX wieku, które prezentowane są w zabytkowych wnętrzach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka. Najważniejszą częścią wystawy są obrazy i rzeźby gotyckie, od XIV do początku XVI wieku, wśród nich fascynująca rzeźba Madonny z Krużlowej (ok. 1410), jak również najstarsze małopolskie epitafium obrazowe upamiętniające rycerza Wierzbiętę z Branic.

Najświetniejsze dary, depozyty i zakupy dzieł sztuki dawnej wpłynęły do Muzeum Narodowego w czasach obu pierwszych dyrektorów - Władysława Łuszczkiewicza (1828-1900) i Feliksa Kopery (1871-1952). Strategia pozyskiwania zbiorów była wyzbyta typowej dla wielkich muzeów ekspansywności. Opierała się raczej na talentach negocjacyjnych dyrektorów, będących zarazem uznanymi autorytetami w zakresie muzealnictwa i nauki. Choć zwykle ograniczano się do starań o "rzeczy niepotrzebne" – dzieła sztuki sakralnej nieużywane już podczas sprawowania kultu, wyposażenie rozbieranych kościołów, przebudowywanych domów i budynków publicznych – zbudowano kolekcję bogatą w eksponaty niezwykłej jakości.

Sztukę dawną wystawiano już w najstarszej galerii Muzeum – w Sukiennicach. Nadto (1928-1961) czynna była ekspozycja rzeźby kamiennej w Wieży Ratuszowej. W latach 1947-1996 działała w Kamienicy z fundacji Szołayskich galeria Polskiej sztuki cechowej od wieku XIV do XVIII. Od roku 2007 eksponaty z tej galerii (i wiele innych, wcześniej przechowywanych w magazynach) oglądać można w Pałacu biskupa Erazma Ciołka.

Najcenniejszą część zbioru stanowią dzieła sztuki gotyckiej i wczesnorenesansowej. Pozwalają one prześledzić wszystkie etapy rozwoju sztuki na naszym obszarze, począwszy od romanizmu (kamienna rzeźba architektoniczna), poprzez kolejne fazy sztuki gotyckiej (idealizowany "styl piękny" przełomu XIV/XV w. - "Matka Boska z Dzieciątkiem z Krużlowej Wyżnej", przełom realistyczny około połowy w. XV - "Ukrzyżowanie z Korzennej", epoka powstawania wielkich nastaw ołtarzowych w krakowskich kościołach klasztornych w l. 60. XV w. - Ołtarz Dominikański, Ołtarz Augustiański) aż po kulminację późnego gotyku w dziełach Wita Stwosza ("Chrystus w Ogrojcu", ok. 1485).

Galeria prezentuje wszystkie typowe "zadania" jakie stawiał przed gotyckim artystą pobożny fundator: nastawy ołtarzowe ilustrujące liturgię powszechną (ołtarz z Lusiny), przedstawienia dewocyjne służące indywidualnym praktykom modlitewnym ("Pietà z Biecza"), rekwizyty dramatyczne ("Osiołek Palmowy z Szydłowca"), upamiętnianie zmarłych ("Epitafium Wierzbięty z Branic"), dekorowanie architektury (malowany strop z Kóz koło Bielska-Białej).

Okres renesansu reprezentowany jest przez północną (malarze frankońscy: Michael Lancz z Kitzingen, Hans Dürer), jak również włoską odmianę tego stylu (Giovanni Maria Padovano). Natomiast w części poświęconej sztuce barokowej znajdujemy zarówno potężne figury asystencyjne z Ukrzyżowania w kościele Mariackim jak i drobne "szkice rzeźbiarskie", modele, które służyły później przy wykonywaniu pełnowymiarowych figur ("Matka Boska z Dzieciątkiem" w stylu Baldassare Fontany).

Osobną częścią ekspozycji sztuki barokowej jest sala poświęcona staropolskim zwyczajom pogrzebowym. Można tu obejrzeć portrety trumienne, katafalk w kształcie gryfa, żałobne chorągwie i szaty liturgiczne - fascynujące świadectwa ówczesnej obyczajowości. Galerię zamyka pokaźny zbiór dawnego polskiego malarstwa portretowego, reprezentatywny zarówno dla mody dworskiej jak i "gustu sarmackiego", a także zespół obrazów ilustrujący początki polskiego malarstwa historycznego.

Opracowanie: Wojciech Marcinkowski

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.