ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Putta w sztuce renesansu

Wystawa czasowa: 2024.06.28 - 2024.10.06
poziom turturi
Putta to popularny motyw dekoracyjny, który wzbogaca niezliczone dzieła nowożytnej sztuki europejskiej. Ten urokliwy fenomen ukazujący wyobrażenie małych, uskrzydlonych aniołów z pewnością intryguje i budzi ciekawość. Ekspozycja w Gmachu Głównym prezentuje temat na przykładzie renesansu, głównie włoskiego i krajów niemieckich, na szerokim tle sztuki starożytnej oraz... przeczytaj wszystko »
Adres
Gmach Główny - Muzeum Narodowe w Krakowie
ul. 3 Maja 1
30-062 Kraków
Małopolskie
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny
parking płatny
dostępność
dostępność
audioprzewodnik
audioprzewodnik
sklep z pamiątkami
sklep z pamiątkami
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2024.06.28 - 2024.10.06
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 18:00
środa
10:00 - 18:00
czwartek
10:00 - 18:00
piątek
10:00 - 18:00
sobota
10:00 - 18:00
niedziela
10:00 - 18:00
Święta Godziny otwarcia
2024.08.15 (czwartek) x
Właściciel obiektu nie zdefiniował cennika.

Putta to popularny motyw dekoracyjny, który wzbogaca niezliczone dzieła nowożytnej sztuki europejskiej. Ten urokliwy fenomen ukazujący wyobrażenie małych, uskrzydlonych aniołów z pewnością intryguje i budzi ciekawość. Ekspozycja w Gmachu Głównym prezentuje temat na przykładzie renesansu, głównie włoskiego i krajów niemieckich, na szerokim tle sztuki starożytnej oraz nowożytnej europejskiej.

Obejmuje głównie rysunki i grafikę, ale też rzeźbę w marmurze, metalu i ceramiczną, malarstwo, ceramikę użytkową i tkaniny z rozmaitych zbiorów polskich oraz muzeów z innych krajów Europy i Ameryki. W ten sposób dokumentuje starożytne pochodzenie, formę i symbolikę putta, głównie w sztuce wieku XV i XVI. Unaocznia, jak to się stało, że do kultury renesansu wprowadzono nową grupę tematów, dającą okazję do rywalizacji z antykiem, jego interpretacji, a także wzbogacenia o nowe wątki, zwłaszcza sakralne.

Widz może się zadziwić na przykład zestawieniem ilustrującym, skąd wywodzi się nagi klęczący aniołek z krzyżem na kopule kaplicy Zygmuntowskiej. Rysunki towarzyszące gotowym dziełom ilustrują mechanizm doskonalenia formy putta zrazu dość dalekie od ideału klasycznego, jak świadczy Andrea Mantegna swoim miedziorytem, nie tylko przez studia nad antykami, ale także przez szkice z natury. Wykonywano je zwłaszcza w kręgu Rafaela i jego uczniów, którzy projektowali obrazy i arrasy, a z takich inwencji korzystali też rzeźbiarze i dekoratorzy ceramiki.

Ekspozycja w szczególny sposób systematyzuje rozmaite treści wizerunków putt: od intuicyjnej interpretacji antyków i lektury tekstów greckich i rzymskich po poetyckie wizje inspirowane antykiem, a nawet samodzielne alegorie, w których celował na przykład Albrecht Dürer. W skrótowej formie poucza więc o istocie włoskiego renesansu i jego recepcji w Europie, w tym w Polsce i daje okazję do kontaktu z twórczością największych, wielkich i mniejszych mistrzów, w większości niedostępną na co dzień.

Kurator: prof. Marcin Fabiański
Koordynator: Katarzyna Stolarz
Aranżer: Marcin Sarnat

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.