ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Muzeum Śląskie w Katowicach > Melting Pott. Wystawa fotografii Tilla Brönnera
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Melting Pott. Wystawa fotografii Tilla Brönnera

Wystawa czasowa: 2023.10.06 - 2024.03.03
poziom turturi
By zrozumieć dane miejsce, konieczna jest obserwacja trzech wypadkowych: człowieka, który je zamieszkuje, otoczenia oraz tego, co dla lokalnej społeczności jest szczególnie ważne i ją spaja. W przypadku regionu przemysłowego trzecim kluczowym elementem w tej analizie jest industria. Till Brönner, przemierzając teren Zagłębia Ruhry, stworzył reportaż, który jest zapisem wszystkich... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Śląskie w Katowicach
ul. T. Dobrowolskiego 1
40-205 Katowice
Śląskie
Dokładne miejsce wystawy
Łaźnia
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny/bezpłatny
parking płatny/bezpłatny
parking płatny
parking płatny
dostępność
dostępność
sklep z pamiątkami
sklep z pamiątkami
restauracja
restauracja
Wystawa czasowa: 2023.10.06 - 2024.03.03
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 20:00
środa
10:00 - 20:00
czwartek
10:00 - 20:00
piątek
10:00 - 20:00
sobota
10:00 - 20:00
niedziela
10:00 - 20:00
Bilety
normalny 14.00 PLN
ulgowy 9.00 PLN
rodzinny 37.00 PLN

By zrozumieć dane miejsce, konieczna jest obserwacja trzech wypadkowych: człowieka, który je zamieszkuje, otoczenia oraz tego, co dla lokalnej społeczności jest szczególnie ważne i ją spaja. W przypadku regionu przemysłowego trzecim kluczowym elementem w tej analizie jest industria. Till Brönner, przemierzając teren Zagłębia Ruhry, stworzył reportaż, który jest zapisem wszystkich powyższych elementów.

Artysta daje widzowi możliwość kompletnego zapoznania się z fotografowanym miejscem. Przyglądając się prezentowanym na wystawie wizerunkom, otrzymamy klucz do zrozumienia eksplorowanego terenu – mechanizm, który ma znamiona uniwersalizmu i może posłużyć do interpretacji wybranego miejsca, bez względu na jego lokalizację.

Podglądanie okiem artysty ludzi w określonym otoczeniu, często zdefiniowanym przez architekturę lub konkretne zdarzenia i okoliczności, pozwala na zrozumienie silnego poczucia tożsamości człowieka w odniesieniu do miejsca. Odkrywamy właśnie to miejsce, które tożsamość i przywiązanie w człowieku generuje. Aby zrozumieć daną społeczność, konieczne jest poznanie jej sposobu interpretacji świata i tego, co stanowi dla niej prywatną ojczyznę, z którą jest emocjonalnie związana – tzw. heimat. Często to, co dla ludzi spoza danej społeczności wydawać się może groźne, brzydkie, uciążliwe, składa się na czyjeś pojęcie heimatu – daje poczucie bezpieczeństwa, czegoś znajomego, pewnego. Till Brönner w swoim zapisie fotograficznym nie stroni od emocjonujących i poruszających ujęć. Przed nami cała gama kadrów oddających koloryt tego miejsca i budzących różnorodne emocje – to wszystko składa się na jedność tej wielowątkowości, którą jest „Melting Pott“.

Ewelina Niewiadomska, kurator

Przez rok muzyk jazzowy Till Brönner podróżował po Zagłębiu Ruhry jako artysta fotograf i – w ramach zleconego zadania – uwieczniał swoim aparatem codzienne motywy, spontaniczne portrety i architekturę jako swoje osobiste „Objets Trouvé”.

Pod odpowiednim tytułem „Melting Pott” [pl. Tygiel] – ponieważ region Zagłębia Ruhry jest wypadkową najbardziej różnorodnych wpływów historycznych i społeczno-kulturowych – ponad 200 fotografii zostało zaprezentowanych w ramach wystawy w Duisburgu w 2019 roku. Te różnorodne wpływy, wśród których polski wątek odgrywa istotną rolę, znajdują odzwierciedlenie na tych fotografiach – w rozmaitości twarzy i tożsamości, w krajobrazach kulturowych, a także w architekturze. Zagłębie Ruhry nie stałoby się tym, czym było i jest dzisiaj bez imigracji z Górnego Śląska, bez doświadczenia w górnictwie. Zagłębie Ruhry i Górny Śląsk łączy wspólna historia regionów górniczych.

Dziś już stało się jasne, że problemów nie da się rozwiązać na dłuższą metę za pomocą żelaza, stali i węgla. W Pott – jak pieszczotliwie określa się Zagłębie Ruhry – bije polskie serce w Niemczech. Nie trzeba tłumaczyć, gdzie i jaka jest Polska, bo można ją dostrzec w mnogości polskich nazwisk. Wiele może nas łączyć, nic nie jest przesądzone i ostatecznie zakończone, a w różnicach często możemy odnaleźć to, co mamy wspólne. Do takiej właśnie refleksji chciałbym zachęcić na tej wystawie prac Tilla Brönnera, tutaj w Katowicach.

Bernd Heinrich Dinter, kurator

„[…] Najbardziej spektakularne budynki, niebotyczne cuda inżynierii w Zagłębiu Ruhry, ukazują jednak swoją bezowocność. Poezja Brönnera nie stara się schlebiać ani trywializować. Wskazuje jednakże na pewne piękno kryjące się za zniekształceniami i przesadą, być może rozpaczliwą resztkę wielkości. Ostatecznie – bywa, że piękno ukazuje się nam zupełnie niespodziewanie…”

Carl Friedrich Schröer, krytyk sztuki

„Pełni energii górnicy z Polski wraz z rodzinami odcisnęli swoje piętno na Zagłębiu Ruhry. Niezliczone powiedzenia, przysłowia, określenia, nazwy i potrawy są obecnie uważane za typowe dla naszego regionu. To tradycja, która nas łączy”.

Prof. Bodo Hombach, prezes Fundacji Brost

Kuratorzy wystawy: Ewelina Niewiadomska, Bernd Heinrich Dinter

Wystawa powstała we współpracy z Fundacją Brost. Zgodnie z wolą jej założycielki, Anneliese Brost, wspiera ona projekty w dziedzinie sztuki i kultury, opieki nad młodzieżą i osobami starszymi, edukacji i szkolenia zawodowego, a także działalność charytatywną ze szczególnym uwzględnieniem Zagłębia Ruhry. W ten sposób z domu Anneliese i Ericha Brostów wychodzą cenne impulsy, które wzmacniają tożsamość Zagłębia Ruhry i niosą ich charyzmę daleko poza jego granice.

Fotografie prezentowane na wystawie pochodzą z kolekcji Fundacji Brost.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.