Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 09:00 - 17:00 | |
środa | 09:00 - 17:00 | |
czwartek | 09:00 - 17:00 | |
piątek | 11:00 - 19:00 | |
sobota | 11:00 - 19:00 | |
niedziela | 11:00 - 19:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2023.04.09 (niedziela) | x |
2023.04.10 (poniedziałek) | x |
2023.05.01 (poniedziałek) | x |
2023.05.03 (środa) | x |
2023.05.28 (niedziela) | x |
2023.06.08 (czwartek) | x |
2023.08.15 (wtorek) | x |
2023.11.01 (środa) | x |
2023.11.11 (sobota) | x |
2023.12.25 (poniedziałek) | x |
2023.12.26 (wtorek) | x |
2024.01.01 (poniedziałek) | x |
2024.01.06 (sobota) | x |
2024.03.31 (niedziela) | x |
2024.04.01 (poniedziałek) | x |
2024.05.01 (środa) | x |
2024.05.03 (piątek) | x |
2024.05.19 (niedziela) | x |
2024.05.30 (czwartek) | x |
2024.08.15 (czwartek) | x |
2024.11.01 (piątek) | x |
2024.11.11 (poniedziałek) | x |
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 22.00 PLN | |
ulgowy | 16.00 PLN |
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu. |
Zamożni łodzianie, podążając za europejską modą, urządzali w swych rezydencjach pokoje orientalne, utrzymane w stylu chińskim, japońskim lub mauretańskim. Wystawa nawiązuje do ówczesnych trendów, ukazując przykład tego typu pomieszczenia.
Reprezentanci pierwszego pokolenia burżuazji w zdecydowanej większości nie wykazywali zainteresowania sztuką. Gdy jednak ich fortuny rosły, stopniowo zaczęły się w nich rozbudzać także aspiracje kolekcjonerskie. Gromadzone dzieła służyły nie tylko do dekoracji wnętrz coraz bardziej okazałych siedzib, ale również do podniesienia społecznego prestiżu i splendoru rodu. Pokoje orientalne w łódzkich rezydencjach łączyły w swym wystroju przenikające się wpływy drobnomieszczańskie i burżuazyjne, które próbowały asymilować wzorce arystokratyczne. Dla zamożnego „Lodzermenscha” dom stanowił ważny obszar autoprezentacji, ułatwiający mu wstęp do grupy elity finansowej i kulturalnej, śledzącej także najnowszą modę.
Zainteresowanie Orientem miało dodatkowy aspekt socjologiczny. Stanowiło bowiem w rzeczywistości fabrycznego miasta rodzaj eskapizmu przed szarą codziennością. W wielu zamożnych domach pożądanymi obiektami dekoracyjnymi były barwne drzeworyty Ukyo-e, meble, drobne przedmioty z laki, ceramika, wyroby z brązu, a także tkaniny, wśród których dominowały kobierce perskie, anatolijskie i kaukaskie. Wśród najbardziej znanych łódzkich kolekcji można wymienić te należące do Henryka Karola Grohmana, Juliusza Teodora Heinzla barona von Hohenfels, Karola Wilhelma II Scheiblera i jego żony Anny Julii Melanii z Grohmanów. Pojedyncze obiekty sztuki orientalnej lub mniejsze zbiory, traktowane jako element dekoracji wnętrz, należały m.in. do Alfreda Biedermanna i jego żony Marty Anny von Behrens, Laury Elizy Kindermann, oraz Gustawa Geyera.
Wśród orientaliów gromadzonych przez rodzinę Poznańskich, zwłaszcza mieszkającego w pałacu Ignacego i jego żonę Belę z Tykocinerów, oraz jego młodszego brata Karola i jego żonę Felicję z Osserów, na szczególną uwagę zasługuje ceramika chińska i japońska oraz tkaniny (hafty na jedwabiu i kobierce).
Kurator: dr Łukasz Grzejszczak