ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Tajemniczy Świat Indian

Wystawa stała
poziom turturi
Do wnętrza nowych sal drogę wskazuje zapraszającym gestem sam Montezuma, nieszczęsny władca Azteków. W głównym pomieszczeniu "zderzenia dwóch kultur" spotykamy Krzysztofa Kolumba, w chwili gdy ten, po wylądowaniu na pierwszej napotkanej wyspie, zwanej przez Indian Guanahani, rozmyśla nad dalszymi krokami. Tutaj też staniemy oko w oko z Fernando Kortezem, bezwzględnym konkwistadorem... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum-Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera
ul. Słowackiego 1
62-040 Puszczykowo
Wielkopolskie
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny/bezpłatny
parking płatny/bezpłatny
także dla dzieci
także dla dzieci
kawiarnia
kawiarnia
sklep z pamiątkami
sklep z pamiątkami
restauracja
restauracja
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 15:00
środa
10:00 - 15:00
czwartek
10:00 - 15:00
piątek
10:00 - 15:00
sobota
10:00 - 15:00
niedziela
10:00 - 15:00
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
09:00 - 17:00
środa
09:00 - 17:00
czwartek
09:00 - 17:00
piątek
09:00 - 17:00
sobota
09:00 - 17:00
niedziela
09:00 - 17:00
Bilety
normalny 15.00 PLN
ulgowy 13.00 PLN
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu.
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 100.00 PLN

Do wnętrza nowych sal drogę wskazuje zapraszającym gestem sam Montezuma, nieszczęsny władca Azteków. W głównym pomieszczeniu "zderzenia dwóch kultur" spotykamy Krzysztofa Kolumba, w chwili gdy ten, po wylądowaniu na pierwszej napotkanej wyspie, zwanej przez Indian Guanahani, rozmyśla nad dalszymi krokami. Tutaj też staniemy oko w oko z Fernando Kortezem, bezwzględnym konkwistadorem, który zniszczył państwo Azteków. Sparaliżowany Montezuma nie potrafił mu się oprzeć, gdyż wziął go za powracającego ze wschodu brodatego, białego boga Quetzalcoatla.

Naprzeciwko konkwistadora widnieje symboliczny wizerunek tegoż Quetzalcoatla, tajemniczego Pierzastego Węża, który kiedyś opuścił Indian meksykańskich, zapowiadając, że we właściwym czasie powróci, by upomnieć się o władztwo nad swym ludem. Są i inni bogowie, jak choćby budząca grozę Coatlicue, "Wężowa Pani", darząca płodnością, lecz również szerząca zniszczenie i śmierć. Cała sala wypełniona jest indiańskimi postaciami, malowidłami i symbolami.

W następnym pomieszczeniu, w którym panuje półmrok, atmosfera jest jeszcze bardziej tajemnicza. Znajdujemy się w słynnym, pełnym intrygujących zagadek grobowcu Pacala, władcy Majów z Palenque, odkrytego w latach 50. XX w. w Piramidzie Inskrypcji. Najwięcej szumu powstało wokół wieka sarkofagu Pacala. Wielu utrzymywało, że wizerunek zdobiący płytę przedstawia jako żywo postać astronauty, siedzącego we wnętrzu swej kabiny w chwili startu.

Konkwistadorów trawiła gorączka złota. "Ten kto ma złoto, może dostać wszystko, czego tylko zapragnie. Prawdę powiedziawszy, złoto może nawet zapewnić duszy wstęp do raju" - upajał się Kolumb. "Gdy rzucali się na złoto jak małpy, ich twarze jaśniały" - mówili Aztekowie o Hiszpanach. - "Chcieli się nim napchać jak świnie; umierali z chciwości". W ostatnim pomieszczeniu widzimy indiański skarbiec w górskiej grocie. Pośród kosztowności leży kościotrup jakiegoś wojaka - ten Hiszpan nie zdążył okraść Indian, zginął marnie u progu bogactwa.

Nowe pomieszczenia, istotnie powiększające ekspozycyjną przestrzeń Muzeum - Pracowni, cieszą się żywym zainteresowaniem naszych goąci. Niezwykła aura tego miejsca urzeka, pobudza wyobraźnię, wciąga w frapujący krąg dawnych kultur. Prace rzeźbiarskie ekspozycji są dziełem plastyka Aleksandra Matuszaka.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.