Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 11:00 - 17:00 | |
środa | 11:00 - 17:00 | |
czwartek | 11:00 - 17:00 | |
piątek | 11:00 - 19:00 | |
sobota | 12:00 - 19:00 | |
niedziela | 12:00 - 18:00 |
Wystawa 1:4 to propozycja dr Dominiki Sadowskiej, która zaprosiła czworo artystek i artystów, by wykreowali własną przestrzeń w stworzonym przez nią (w skali 1:4) modelu wybranego wnętrza Kamienicy Hilarego Majewskiego.
W procesie transformacji makiety, naznaczenia jej własną twórczością, biorą udział: Paweł Giza, Michał Szufla, Dawid Kawalec i Agnieszka Chojnacka, których działania stanowią kolejne, codwutygodniowe odsłony projektu 1:4.
Paweł Giza Cukier | 15.02-23.02.2024 r.
Michał Szufla Tak się to życie toczy pomału | 24.02-08.03.2024 r.
Dawid Kawalec Korektor cygar | 09.03-22.03.2024 r.
Agnieszka Chojnacka Makieta | 23.03-07.04.2024 r.
„1:4 to skala obiektu, wokół którego skonstruowany jest model jednego z wnętrz Kamienicy Hilarego Majewskiego. Wybrana sala posiada cechy, które czynią ją godną uwagi. Została zaprojektowana jako owalna, a zrekonstruowana została tylko w części - owal zamyka niespodziewanie ściana bez zdobień, sztukaterii i boazerii. Powstały kształt jest jednym z powodów wyboru tej przestrzeni dla uczynienia jej kanwą do dalszych działań. Innym powodem jest ograniczenie techniczne polegające na braku możliwości wieszania prac bezpośrednio na ścianach Kamienicy. Okowy techniczne bywają bodźcem do podejmowania prób radzenia sobie z nimi i generowania nowych rozwiązań i formuł ekspozycyjnych.
Chęć przekraczania tego typu ograniczeń towarzyszyła moim ostatnim realizacjom. Konstruowałam idealne przestrzenie wystawiennicze w zredukowanej skali i osadzałam w nich miniaturowe wersje wystaw fotograficznych. Głównym celem tych działań była dokumentacja fotograficzna stwarzająca iluzję ekspozycji w skali 1:1.
W projekcie 1:4 proponuję koncepcję stworzenia materialnego modelu obiektywnej przestrzeni. Staje się on sytuacją wyjściową, do której zapraszam czworo niezależnych artystów, których cenię. Makieta sali stanowi wspólny dla wszystkich element, na bazie którego powstają odrębne aranżacje, a relacja modelu i kontekstu zostaje w indywidualny sposób przetworzona w prezentowanych pracach.
Paweł Giza, Michał Szufla, Dawid Kawalec i Agnieszka Chojnacka kolejno kreują odmienne sytuacje site-specific obejmujące makietę: m.in. przeskalowaną wystawę w replice sali czy ingerencje fizyczne zmieniające formę i integralność obiektu. Swobodne odniesienie się do zaproponowanej formuły powoduje, że zarówno sama makieta, jak i jej funkcja ulegają przesunięciom i transformacjom, a całość ma charakter procesualny (cztery różne odsłony w trakcie trwania ekspozycji). Jednocześnie rodzi się efemeryczna relacja osobowa uczestników przedsięwzięcia, a odbiorca zaproszony zostaje do zmieniającej się, szkatułkowej sytuacji”.
Dominika Sadowska
Kurator wystawy: Dominika Sadowska