Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 06:45 - 15:30 | |
wtorek | 06:45 - 15:30 | |
środa | 06:45 - 15:30 | |
czwartek | 06:45 - 15:30 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2023.11.01 (środa) | x |
2023.11.11 (sobota) | x |
2023.12.25 (poniedziałek) | x |
2023.12.26 (wtorek) | x |
2024.01.01 (poniedziałek) | x |
2024.01.06 (sobota) | x |
2024.03.31 (niedziela) | x |
2024.04.01 (poniedziałek) | x |
2024.05.01 (środa) | x |
2024.05.03 (piątek) | x |
2024.05.19 (niedziela) | x |
2024.05.30 (czwartek) | x |
2024.08.15 (czwartek) | x |
2024.11.01 (piątek) | x |
2024.11.11 (poniedziałek) | x |
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
2025.04.20 (niedziela) | x |
2025.04.21 (poniedziałek) | x |
2025.05.01 (czwartek) | x |
2025.05.03 (sobota) | x |
2025.06.19 (czwartek) | x |
2025.08.15 (piątek) | x |
2025.11.01 (sobota) | x |
2025.11.11 (wtorek) | x |
2025.12.25 (czwartek) | x |
2025.12.26 (piątek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 20.00 PLN | |
ulgowy | 15.00 PLN | |
rodzinny | 40.00 PLN |
Przewodnik | |
---|---|
w języku polskim odpłatnie | 65.00 PLN |
w języku angielskim odpłatnie | 85.00 PLN |
W sztuce temat Bożej Rodzicielki podejmowany jest niezwykle często. Maryja pokazywana była w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, trzymająca czy karmiąca Dzieciątko, podczas wydarzeń z całego życia Jezusa, przede wszystkim pod Krzyżem (Opłakiwanie) czy podtrzymująca ciało martwego Chrystusa (Pieta). Wybitna historyczka sztuki Maria Poprzęcka w monografii malarstwa polskiego stwierdziła, że obraz Matki Bożej Częstochowskiej, „wschodni w treści, zachodni w warstwie malarskiej, naród obrał za swą największą świętość” i wizerunek ten – wraz z Bitwą pod Grunwaldem Jana Matejki – ukształtował zbiorową wyobraźnię Polaków.
W tym kontekście nabiera aktualności i mocy pytanie o to, na ile tradycyjne, powszechnie akceptowane wzorce maryjnej ikonografii przemawiają do współczesnego odbiorcy i czy jesteśmy w stanie wprowadzić do przestrzeni sakralnej dzieła sztuki, które przekraczają nasze wyobrażenia, oczekiwania, upodobania wyznaczone przez poprzednie epoki.
Na te i wiele innych pytań musieli odpowiedzieć sobie uczestnicy pierwszej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Sakralnej, ogłoszonego przez Fundację Maria i Marta z Wrocławia. Temat konkursu, macierzyństwo Maryi, uruchomił wyobraźnię artystów na polu zarówno przedstawianych motywów, jak i technik artystycznych. Na prezentowanej w Akademii Lubrańskiego wystawie możemy więc zobaczyć bardzo zróżnicowane prace – od tradycyjnych ikon po współczesne ich interpretacje, abstrakcje geometryczne, przedstawienia figuratywne czy symboliczne; obok prac malarskich i rysunków widzimy grafikę warsztatową i komputerową, typografię, fotografikę artystyczną. Zebrane tu dzieła są wyrazem różnorodnej wrażliwości artystycznej i religijnej twórców oraz rozmaicie pojmowanej przez nich roli sztuki sakralnej.
Szczególnie interesujące wydaje się łączenie tradycji ikonograficznej, ukształtowanej w chrześcijańskiej sztuce sakralnej w poprzednich wiekach, z nowatorskimi ujęciami tematycznymi i formalnymi, zanurzonymi we współczesności. W takiej poetyce wykonane zostały nagrodzone prace: Macierzyństwo Błażeja Guzy, Zwiastowanie Kamili Kansy oraz
Owoc granatu Katarzyny Fydrych. Szczególnym rysem poznańskiej wystawy jest wprowadzenie współczesnych prac konkursowych w dialog z dawnymi (XIV-XIX w.) dziełami z kolekcji Muzeum Archidiecezjalnego
/ ks. dr Jerzy Stranz /
Galeria Sztuki Współczesnej Akademii Lubrańskiego
kurator: ks. dr Jerzy Stranz, Piotr Marek
aranżacja: dr Raman Tratsiuk