Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 10:00 - 18:00 | |
wtorek | 10:00 - 18:00 | |
środa | 10:00 - 18:00 | |
czwartek | 10:00 - 18:00 | |
piątek | 10:00 - 18:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.05.01 (środa) | x |
2024.05.03 (piątek) | x |
Arcydzieło druku monochromatycznego z kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Sto widoków góry Fudżi (jap. 富嶽百景) to seria trzech ilustrowanych i wydrukowanych w monochromatycznej czerni i szarości książek autorstwa Hokusai’a (1760 – 1849) – japońskiego artysty, twórcy ukiyo-e tj. „obrazów przepływającego świata”. Obok serii ponad tysiąca drzeworytniczych szkiców zwanych jako Manga Hokusai’a i opublikowanych między 1814 a 1878 w piętnastu tomach, Sto widoków góry Fudżi uchodzi za jedną z najciekawszych ilustrowanych książek w Japonii mających niebagatelny wpływ na sztukę Zachodu. Pierwsze wydanie pierwszych dwóch tomów ukazało się w latach 1834 i 1835, wkrótce po ukończeniu przez mistrza przełomowego dzieła pt. Trzydzieści sześć widoków góry Fudżi. Z kolei pierwsze wydanie tomu trzeciego opublikowano pod koniec lat czterdziestych XIX wieku.
Hokusai miał 75 lat, kiedy w 1834 opublikowano pierwszy tom jego pracy. Starzejący się artysta pragnął utrwalić surowy widok aktywnego wulkanu z każdej możliwej strony o różnych porach dniach i roku. Niekiedy szczyt góry wygląda klarownie, a innym razem wyłania się za łodyg bambusa, potężnych fal, konarów drzew obsypanych kwieciem lub przykrytych śniegiem, dachów, mgły, pajęczyny, etc. Zdarza się jednak, że jest zaledwie odbiciem w wodzie lub lusterku.
Hokusai wierzył, że góra oferuje nieśmiertelność, a nawet boskość, dlatego też pracę nad drzeworytami traktował jako rodzaj modlitwy, mającej twórcy zapewnić szczególną łaskę i osiągnięcie w wieku stu lat niebotycznego poziomu artystycznego! Wybór stu widoków Fudżi był najprawdopodobniej powodowany nasilającą się obsesją Hokusai’a na punkcie tej właśnie liczby – za wszelką cenę chciał dożyć setki.
Wyjątkowy zbiór grafik, który prezentujemy Państwu na naszej wystawie należy do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Są to drzeworyty pochodzące z drugiego wydania książek, które przypadło na początek okresu Meiji (pierwsze lata 70 XIX w.). Jest to zbiór, jakkolwiek niezwykły, bowiem nigdy wcześniej nie eksponowany. W swej pierwotnej formie stanowił trzytomową książkę złożoną z odbitek drzeworytniczych, zgiętych w pół i przewiązanych wzdłuż zewnętrznych krawędzi jedwabnym sznurkiem. Dzięki uprzejmości Pani Dyrektor Mangghi – Katarzynie Nowak oraz Pani Joannie Habie sprawującej opiekę konserwatorską nad dziełami Hokusai’a, możemy z bliska przyjrzeć się wybranym z ponad stu – obrazom Nieśmiertelnej Góry Fudżi. W tej kameralnej odsłonie, jaką Państwu proponujemy, widok Fudżi – czasem samotnej, choć częściej w towarzystwie istot ludzkich i nieludzkich, jest pretekstem do odbycia krótkiej podróży w czasie i przestrzeni oraz spojrzenia – niczym przez małe okna – na świat widziany oczami 19wiecznego artysty, zmierzającego ku nieśmiertelności.
kuratorka: Bogna Łakomska