ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > pałace i zamki > Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku > Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70.
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70.

Wystawa czasowa: 2024.03.16 - 2024.08.18
poziom turturi
Wystawa Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70. przedstawia ważny moment powojennej historii polskiej rzeźby, kiedy pod wpływem nowych praktyk artystycznych, występujących w tym czasie na świecie, przeszła ona spektakularną przemianę. Tytuł ekspozycji nawiązuje do pracy Wandy Czełkowskiej Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia... przeczytaj wszystko »
Adres
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
ul. Topolowa 1
26-505 Orońsko
Mazowieckie
Dokładne miejsce wystawy
Muzeum Rzeźby Współczesnej
restauracja
restauracja
noclegi
noclegi
Wystawa czasowa: 2024.03.16 - 2024.08.18
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 16:00
środa
10:00 - 16:00
czwartek
10:00 - 16:00
piątek
10:00 - 16:00
sobota
10:00 - 16:00
niedziela
10:00 - 16:00
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 17:00
środa
10:00 - 17:00
czwartek
10:00 - 17:00
piątek
10:00 - 17:00
sobota
10:00 - 18:00
niedziela
10:00 - 18:00
Bilety
normalny 20.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
rodzinny 33.00 PLN
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 150.00 PLN
w języku angielskim odpłatnie 200.00 PLN
Dodatkowe informacje

Zwiedzanie z przewodnikiem można zarezerwować z 3-dniowym wyprzedzeniem przed planowanym przyjazdem na każdy dzień tygodnia od wtorku do niedzieli.

Park Rzeźby: wstęp bezpłatny codziennie od godz. 7.00 rano do zmroku.

Wystawa Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70. przedstawia ważny moment powojennej historii polskiej rzeźby, kiedy pod wpływem nowych praktyk artystycznych, występujących w tym czasie na świecie, przeszła ona spektakularną przemianę. Tytuł ekspozycji nawiązuje do pracy Wandy Czełkowskiej Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu, zaprojektowanej przez rzeźbiarkę na początku lat 70., zrealizowanej w Centrum Rzeźby Polskiej i zaprezentowanej po raz pierwszy właśnie w tym miejscu na wystawie w roku 1995.

Pierwsza połowa lat 70. to czas, kiedy w sztuce pojawiają się takie nurty, jak: minimal art, object art, conceptual art, environment art, land art, body art/performance. Polska rzeźba nie pozostaje obojętna na nowe zjawiska – odchodzi od historycznego bagażu, uwalnia się od dotychczasowych form i przekształca w zupełnie nową jakość. Ekspozycja ma za zadanie uchwycić ten właśnie moment.

Biorąc pod uwagę fakt, że wiele prac wciąż jeszcze przebija się do świadomości szerszego grona krytyków i dopiero zaczyna zajmować należne im miejsce w historii sztuki, celem wystawy jest także ukazanie ówczesnego dorobku w światowym obiegu kultury oraz przygotowanie odpowiednio udokumentowanego materiału, który będzie punktem wyjścia do nowych dyskusji i interpretacji dokonań polskich rzeźbiarek i rzeźbiarzy.

Na ekspozycji prezentowane są prace ponad 30 artystek i artystów: Jana Berdyszaka, Jerzego Beresia, Karola Broniatowskiego, Krystiana Burdy, Elżbiety Cieślar, Emila Cieślara, Wandy Czełkowskiej, Andrzeja Dłużniewskiego, Barbary Falender, Pawła Freislera, Wiktora Gutta, Oskara Hansena, Władysława Hasiora, Anny Jarnuszkiewicz, Jerzego Jarnuszkiewicza, Krystyna Jarnuszkiewicza, Grzegorza Kowalskiego, Jana Kucza, Zofii Kulik, KwieKulik (Zofii Kulik i Przemysława Kwieka), Przemysława Kwieka, Zbigniewa Makarewicza, Marii Pinińskiej-Bereś, Waldemara Raniszewskiego, Adolfa Ryszki, Macieja Szańkowskiego, Aliny Szapocznikow, Olgierda Truszyńskiego, Jana Stanisława Wojciechowskiego i Barbary Zbrożyny. Niektóre z nich pokazywane są po raz pierwszy od momentu ich powstania. Uporządkowane są w grupach problemowych, podpowiadają widzowi kierunek myślenia, ale nie narzucają interpretacji.

Kuratorzy: Tamara Książek, Jan Stanisław Wojciechowski, Waldemar Baraniewski

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.