Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 10:00 - 16:00 | |
środa | 10:00 - 16:00 | |
czwartek | 10:00 - 16:00 | |
piątek | 10:00 - 16:00 | |
sobota | 10:00 - 17:00 | |
niedziela | 10:00 - 17:00 |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 10:00 - 17:00 | |
środa | 10:00 - 17:00 | |
czwartek | 10:00 - 17:00 | |
piątek | 10:00 - 17:00 | |
sobota | 10:30 - 18:00 | |
niedziela | 10:30 - 18:00 |
Bilety | ||
---|---|---|
1 października - 31 marca | ||
normalny | 20.00 PLN | |
ulgowy | 15.00 PLN | |
rodzinny | 10.00 PLN | od osoby |
grupowy | 10.00 PLN | od osoby |
1 kwietnia - 30 września | ||
normalny | 20.00 PLN | |
ulgowy | 15.00 PLN | |
rodzinny | 10.00 PLN | od osoby |
grupowy | 10.00 PLN | od osoby |
dzieci bezpłatnie do lat 7 |
Platforma e-biletowa »
|
Dodatkowe informacje | |
---|---|
Bilet do Muzeum „Panorama Racławicka” pozwala na bezpłatne wejście na wystawę stałą. Ceny biletów na wystawy stałe na wystawy stałe i czasowe (bilet łączony) na wystawy czasowe (wszystkie) na wystawy czasowe (parter) na wystawy czasowe (II piętro) |
Kuratorka wystawy: Natalia Sienkiewicz
Cykl rysunków Artura Grottgera zatytułowany Wojna jest – obok Pocztu królów polskich Jana Matejki i Panoramy Racławickiej – jednym ze skarbów narodowych znajdujących się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Jedenaście rysunków powstałych w latach 1866–1867 uzyskało status dzieła ponadczasowego, ukazującego uniwersalną wizję okrucieństwa i konsekwencji wynikających z wojny. Prezentacją tych prac Muzeum Narodowe we Wrocławiu upamiętnia Rok Romualda Traugutta i wydarzenia powstania styczniowego.
Dantejska wizja wędrówki przez zaświaty odnalazła odbicie w ostatnim z rysunkowych cyklów Grottgera. Za pomocą jedenastu prac wykonanych na kartonach ciemną i jasną kredką artysta pragnął ukazać uniwersalną wizję okrucieństwa i konsekwencji wynikających z wojny. Proces realizacji cyklu, skrupulatnie opisany w korespondencji do narzeczonej Grottgera – Wandy Monné, był długotrwały i żmudny. Gorączkowe prace artysty trwały od czerwca 1866 do połowy lipca 1867, by ich efekt mógł zostać zaprezentowany na Wystawie Powszechnej w Paryżu.
Struktura cyklu została określona za pomocą Prologu i Epilogu pełniących funkcję klamry ujmującej pozostałe dziewięć rysunków, uświadamiając odbiorcy, że cała opowieść rozgrywa się w umyśle twórcy. Akcja pierwszego kartonu, zatytułowanego Pójdź ze mną przez padół płaczu, rozpoczyna się w pracowni pogrążonego w zadumie i melancholii artysty, któremu ukazuje się postać Muzy-Beatrycze, przywołującej go do powstania i podjęcia wędrówki. To właśnie z tą parą alegorycznych postaci widz rusza w przepełnioną napięciem i żalem podróż po kolejnych scenach wojennej rzeczywistości.
Narracyjna funkcja dwójki wędrowców sprowadza się do ukazania ich jako uosobienia cnoty w opozycji do okrucieństw rozgrywających się wokół scen. Dydaktyczna tematyka rysunków współgrająca z intencjonalnymi zapożyczeniami z Boskiej komedii Dantego buduje uniwersalny i ponadczasowy charakter tego niezwykłego dzieła.
Otwarcie wystawy w rocznicę urodzin Romualda Traugutta (ur. 16.01.1826).
Uwaga, ekspozycja czasowa prezentowana jest w ramach wystawy stałej „Sztuka polska XVII–XIX w.” (II piętro), zwiedzić ją można w soboty za darmo, w inne dni z biletem na wystawy stałe lub z biletem na wystawy czasowe.