Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 10:00 - 18:00 | |
środa | 10:00 - 16:00 | |
czwartek | 10:00 - 16:00 | |
piątek | 10:00 - 16:00 | |
sobota | 10:00 - 16:00 | |
niedziela | 10:00 - 16:00 |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 18.00 PLN | |
ulgowy | 12.00 PLN | |
rodzinny | 36.00 PLN | maks. 4 osoby, w tym minimum 1 dziecko do 16 roku życia |
Platforma e-biletowa »
|
Przewodnik | |
---|---|
w języku polskim odpłatnie | 150.00 PLN |
w języku angielskim odpłatnie | 200.00 PLN |
Dodatkowe informacje | |
---|---|
Bilet dla młodzieży od 7 do 26 roku życia – 1 zł (dotyczy uczniów i studentów) |
„Piątek. Napisałem na okładce tego nowego kajetu tylko: memento! Bo tu nie chodziło mi tylko o memento Mori, ale o memento Vitae, które jeszcze mnie czeka, czy będzie trwało to życie dzień, czy parę lat!” – zanotował w jednym z ostatnich swoich dzienników 91-letni Józef Czapski.
Wystawa Memento vitae to pierwsza prezentacja całej kolekcji malarstwa Czapskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
Kolekcja ta liczy obecnie (stan na koniec grudnia 2023 roku) 27 obrazów olejnych i 2 olejne szkice do obrazów. Powstała przeważnie dzięki darom, a także pojedynczym zakupom. Już w roku 1958, dzięki staraniom legendarnej kustoszki Muzeum, Heleny Blum, zakupiono bezpośrednio od autora Czerwoną kawiarnię (1956), w roku 1960 Ministrantów (1955), a w roku 1967 Starą kobietę – Femme Forte (1965). W roku 1991 dzięki Tadeuszowi Nyczkowi MNK zakupiło Kobietę w oknie (1977) ze zbiorów Katarzyny i Zbigniewa Herbertów, a w latach 2021–2022 Parę (niedatowany) i Młodzieńców na plaży w Dinard (1970) od Renaty i Marka Szypulskich.
Obrazy Czapskiego ze swoich zbiorów darowali MNK Elżbieta Colin-Łubieńska, Barbara i Richard Aeschlimannowie, Adela Maria z Bohomolców Żeleńska i Władysław Żeleński, siostry Łubieńskie – Róża (pseudonim artystyczny Rula Lenska), Gabriela Łubieńska-Steele i Anna, Lady Frances Phipps, Krystyna Zachwatowicz-Wajdowa i Andrzej Wajda, Renata i Marek Szypulscy oraz Polski Fundusz Humanitarny (Fonds Humanitaire Polonais) w Lailly-en-Val we Francji.
Najwcześniejszy obraz w naszej kolekcji to Patrycja Newey w „Tosce” (1953); najpóźniejsze pochodzą z końca lat 80. i początku lat 90., gdy artysta był już – jak pisał w dziennikach – „prawie zupełnie ślepy”.
Józef Czapski, choć czerpał z malarstwa francuskiego i był zmuszony żyć i tworzyć na emigracji, widział swoje malarstwo przede wszystkim w Polsce, na tle malarstwa polskiego. Pod koniec życia rozmyślał nad sensem swojej pracy i tym, co zostanie.
„Więc co przyniosła nasza fala kapistowska i ja w szczególności. Umęczenie przez czyste malarstwo. Co to znaczy? […]
Może mój testament to tylko wola malarska podniesienia choć o mały szczebel QUALITÉ MALARSKIEJ na gruncie polskim, gdzie moje malarstwo jest zaledwie znane. […] Czy coś z tego zaistnieje, czy będzie połknięte przez nowy koniec świata, to już sprawa nie moja!”.
Agnieszka Kosińska, kuratorka
Fragmenty z dziennika Józefa Czapskiego nr 240, datowanego XI–XII 1987, zatytułowanego Memento, oraz z dziennika nr 255, datowanego 27 XI–20 XII 1988 (Archiwum Józefa i Marii Czapskich w Muzeum Narodowym w Krakowie). Odczytanie i przepisanie: Maria i Janusz S. Nowakowie. Podkreślenia i wyróżnienia: Józef Czapski. Cytaty z dziennika Józefa Czapskiego. Copyright © by Weronika Orkisz
Janusz S. Nowak, na podstawie dziennika Józefa Czapskiego, ustalił, jakie tytuły obrazom nadał sam artysta. Wprowadziliśmy odautorskie tytuły w miejsce dotychczasowych. Dotychczasowy: Polska (1982) – Pięciu wspaniałych. Białołęka; Kwiaty w wazonie (1966, dar Adeli i Władysława Żeleńskich) – II Tytoń (kwiaty tytoniu); Snopki (dar Polskiego Funduszu Humanitarnego) – Pejzaż z Fouesnant.