Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 11:00 - 19:00 | |
środa | 11:00 - 19:00 | |
czwartek | 11:00 - 20:00 | |
piątek | 11:00 - 19:00 | |
sobota | 11:00 - 19:00 | |
niedziela | 11:00 - 18:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.08.15 (czwartek) | x |
2024.11.01 (piątek) | x |
2024.11.11 (poniedziałek) | x |
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 20.00 PLN | |
ulgowy | 15.00 PLN | |
rodzinny | 40.00 PLN | maks. 2 dorosłych + od 1 do 6 dzieci |
Wystawa Agaty Jarosławiec Bat zamiast słońca – wizualny esej o nieobecności wsi w historii miast.
Zaledwie połowa wszystkich osób mieszkających w Warszawie się w niej urodziła – to dane pochodzące ze spisów powszechnych realizowanych od lat 80. XIX wieku. Liczby są zaskakująco zgodne, a badania prowadzone w kolejnych dekadach pokazują zbliżone statystyki: blisko połowa mieszkańców Warszawy to osoby migrujące z małych miasteczek i wsi, zarówno sto lat temu, jak i współcześnie.
Wystawę Agaty Jarosławiec otworzy autoportret artystki, który odwołuje się zarówno do jej osobistej historii, jak i ogólnej refleksji nad zwrotem ludowym we współczesnej polskiej kulturze. Emigracja do miasta nierzadko wiąże się z awansem społecznym, nie zawsze jednak prostym i jednoznacznym. Zmagania z negatywnym obrazem osoby „z prowincji” czy alienacja kulturowa towarzyszyły wielu warszawiakom i warszawiankom, stając się jednocześnie istotną składową ich nowej tożsamości. Te osoby współtworzyły miasto, jednak ich dziedzictwo kulturowe było pochłaniane przez wielkomiejską dynamikę. Uznawane za gorsze i niedojrzałe, znikało zarówno ze społecznej świadomości, jak i kart historii.
Agata Jarosławiec poprzez biografię – swoją i swojej rodziny – analizuje doświadczenie awansu w szerokim, społecznym kontekście. Artystka przetwarza wątki związane ze wstydem klasowym, brzemieniem pamięci pańszczyzny oraz relacjami między historią a współczesną tożsamością. Analizuje problem wielowątkowo i ponadczasowo: w realizacjach łączy historyczne elementy, m.in. odciski napisów z krzyży pańszczyźnianych z bardzo współczesnymi formami, takimi jak trampolina czy stołek lowenowski. Podejmuje temat przemocy i traumy transgeneracyjnej zapisanej w ciele. Na wystawie zaprezentowane zostaną obiekty, fotografie, obraz i wideo.
Agata Jarosławiec – absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2020), oraz studiów licencjackich na historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (2014), od 2021 roku doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureatka III nagrody w konkursie Artystyczna Podróż Hestii (2020), finalistka Allegro Prize (2021), uczestniczka 17. Przeglądu Sztuki „Survival” we Wrocławiu (2019). Jej praktyka artystyczna opiera się na badaniu relacji między historią, ciałem a tożsamością. Interesują ją cienie narracji indywidualnych i społecznych, szuka w nich szansy do wzrostu. W swojej praktyce często wykorzystuje obiekt, wideo oraz działania performatywne.
KOLOFON
artystka | artist: Agata Jarosławiec
kuratorka | curator: Zofia Rojek
tekst | text: Agnieszka Pajączkowska
tłumaczenia | translation: Karol Waniek
projekt wystawy | exhibition designer: Michał Sroka
projekt plakatu | poster design: Anna Bieńkowska
redakcja i korekta | editing and proofreading : Urszula Drabińska
realizacja / execution of the exhibition: Ksenia Góreczna, Paweł Grochowalski, Piotr Lipiński, Katarzyna Radecka
wypożyczenia zewnętrzne | external loans: Janusz Kurczak
opieka prawna | legal services: Ina Klimas
produkcja | producer: Monika Mazurek
komunikacja i marketing | communication and marketing: Joanna Andruszko, Joanna Bębenek, Małgorzata Czajkowska, Melissa Czaplicka, Agata Fijałkowska, Agata Fronczyk, Klaudia Gniady, Daniel Karwowski, Anna Ładna, Jowita Purzycka, Nela Sobieszczańska
projekt graficzny plakatu: Anna Bieńkowska
specjalne podziękowania: Agnieszka Adamska, Teresa Jarosławiec, Grzegorz Kumorek