ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Alicja Biała. Zatruty staw

W swoich najnowszych projektach Alicja Biała odnosi się do niepokoju związanego z dominacją człowieka nad środowiskiem naturalnym. Jej wystawa, wpisująca się w serię indywidualnych prezentacji artystów z Kolekcji MOCAK-u, obejmuje dwa wciąż rozwijane cykle prac:  Open Bite (2022/2023) oraz Hiperakumulatory (2024). Pierwszy to kurtyny wykonane z miedzi i cynku, których rudy... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
ul. Lipowa 4
30-702 Kraków
Małopolskie
Dokładne miejsce wystawy
Budynek A, Galeria Alfa
Wystawa czasowa: 2024.10.11 - 2025.03.09
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
11:00 - 19:00
środa
11:00 - 19:00
czwartek
11:00 - 19:00
piątek
11:00 - 19:00
sobota
11:00 - 19:00
niedziela
11:00 - 19:00
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Bilety
normalny 25.00 PLN
ulgowy 14.00 PLN
rodzinny 55.00 PLN Do 5 osób (2+3 lub 1+4)
grupowy 18.00 PLN min. 7 osób

W swoich najnowszych projektach Alicja Biała odnosi się do niepokoju związanego z dominacją człowieka nad środowiskiem naturalnym. Jej wystawa, wpisująca się w serię indywidualnych prezentacji artystów z Kolekcji MOCAK-u, obejmuje dwa wciąż rozwijane cykle prac: Open Bite (2022/2023) oraz Hiperakumulatory (2024). Pierwszy to kurtyny wykonane z miedzi i cynku, których rudy wydobywane są w kilku kopalniach na terenie Anglii, Niemiec, Polski i Walii. Artystka nanosi naturalnej wielkości przedstawienia Adama i Ewy na blachy, które poddaje działaniu skażonej wody, zanurzając je w pogórniczych stawach odwadniających. Metalowe kurtyny wytrawiane są przez kwas, pozostawiając nienaruszone fragmenty zabezpieczone werniksem.

Biblijny motyw wygnania z raju stanowi nawiązanie do przedstawień ze sztuki dawnej – między  innymi obrazów Cranacha, Dürera i Rembrandta. Ewa i Adam zatopieni w toksycznej wodzie stają się symbolem zatruwania środowiska. Według artystki, niszcząc przyrodę, oddalamy się od raju: „Dano nam rajski ogród, ale sami się z niego wygnaliśmy”.

Drugi prezentowany cykl, Hiperakumulatory, to rzeźbiarskie przedstawienia pokrzyw i innych roślin z hiperakumulująych, pobierających metale ciężkie z gleby lub wody. Ich sadzenie jest jedną z metod oczyszczania skażonych, postindustrialnych terenów. Miedziane rzeźby stają się pomnikiem natury, podkreślając jej zdolność samoregulacji i rolę w niwelowaniu skutków oddziaływania człowieka na środowisko.

Alicja Biała (ur. 1993)

Artystka multidyscyplinarna i multimedialna pracującą w Polsce, Holandii i Wielkiej Brytanii. W swoich pracach eksperymentuje ze skalą i materiałami, tworząc różnorodne prace – wielkoformatowe murale, rzeźby, obrazy, grafiki. Biała używa toksycznych odpadów kopalnianych jako aktywnego surowca i włącza do swojej sztuki. Jest absolwentką The Royal Drawing School i The Royal College of Art w Londynie.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.