Krąg składający się z dwunastu cokołów z trzynastoma popiersiami. Jak to odczytać, jak zrozumieć?
Forma kręgu nawiązuje do architektury mauzoleum. To dobry trop. Przecież obchodzimy setną rocznicę śmierci.
Z kolei popiersia stylizowane są na antyczne.
Wszystkie pozbawione są głów. Dlaczego?
Czas, to czas pozbawił ich głów.
Są popiersiami, w których odczytamy płeć, ale nie wiek, urodę, uczucia.
Kim byli, co widzieli, czego doświadczyli?
Byli świadkami, uczestnikami, twórcami?
Zamarli w kręgu i trwają.
Kto?
Może Każdy - Everymany, ponad czasem i przestrzenią?
Są symbolem antycznych cnót.
Bezgłowi patrzą.
Na kogo?
Na siebie nawzajem?
Na tego niewidzialnego w środku kręgu?
A on? Kim jest? Kim był?
Jak znalazł się w środku kręgu?
Czy patrzy na Everymenów jasnym, dumnym spojrzeniem?
Był, jest, będzie pełen cnót.
Dał świadectwo życiem.
Sto lat temu odszedł, ale pozostawił dziedzictwo swej ojczyźnie, narodowi, nam potomnym. Pozostawił cnoty!
Czy jako widz wejdziesz w ten krąg?
Zmierzysz się z legendą?
Spójrz w oczy tych trzynastu rzeźb.
Widzisz ich dumne miny?
Widzisz ich przenikliwy wzrok?
Widzisz ich wiarę w ludzi?
Sławek Animucki
„Sztuka na Prowencie” - edycja 2024 r.
Instalacja „Czas - czasy” Tomasza Akusza. Powstała w lipcu 2024 r. w trakcie Wakacyjnych Warsztatów Artystycznych KOK przy współpracy Jarosława Janasa i Piotra Mastalerza. Pomogli także uczestnicy warsztatów artystycznych KOK. Opracowanie literackie Sławomir Animucki.
TOMASZ AKUSZ ~poznański malarz, rzeźbiarz i scenograf, jeden z bardziej znanych współczesnych twórców.
Absolwent poznańskiego ASP. Znawcy sztuki powiadają, że malarstwo Akusza podnieca zmysły swoją estetyką, wymusza przeżycie i jednocześnie skłania do refleksji. Większość jego dzieł przedstawia kobiety, które choć zachowują zmysłowość świadomie poddane są deformacji . Są one uosobieniem wdzięku, ale również zdaniem artysty – postaciami tragicznymi, upadłymi w swojej niemocy wobec świata.
Tomasz Akusz jest autorem licznych wystaw krajowych i zagranicznych oraz wielu nagród- między innymi Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Plastyki i Grafiki w Belgii.