Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 10:00 - 16:00 | |
wtorek | 09:30 - 17:00 | |
środa | 09:30 - 17:00 | |
czwartek | 09:30 - 17:00 | |
piątek | 09:30 - 17:00 | |
sobota | 09:30 - 17:00 | |
niedziela | 09:30 - 17:00 |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 10:00 - 16:00 | |
wtorek | 09:00 - 17:00 | |
środa | 09:00 - 17:00 | |
czwartek | 09:00 - 17:00 | |
piątek | 09:00 - 17:00 | |
sobota | 09:00 - 17:00 | |
niedziela | 09:00 - 17:00 |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 10:00 - 16:00 | |
wtorek | 09:00 - 18:00 | |
środa | 09:00 - 18:00 | |
czwartek | 09:00 - 18:00 | |
piątek | 09:00 - 18:00 | |
sobota | 09:00 - 18:00 | |
niedziela | 09:00 - 18:00 |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 10:00 - 16:00 | |
wtorek | 09:00 - 17:00 | |
środa | 09:00 - 17:00 | |
czwartek | 09:00 - 17:00 | |
piątek | 09:00 - 17:00 | |
sobota | 09:00 - 17:00 | |
niedziela | 09:00 - 17:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 5.00 PLN | |
ulgowy | 3.00 PLN |
Platforma e-biletowa »
|
Dodatkowe informacje | |
---|---|
bilet normalny 5 zł, ulgowy 3 zł |
Trzydzieści lat temu, w październiku 1994 roku, na Wawel dotarły obrazy, podarowane przez Profesor Karolinę Lanckorońską. Była to część kolekcji malarstwa włoskiego, głównie z wieków XV i XVI, zgromadzonej przez jej ojca Karola w wiedeńskim pałacu rodziny Lanckorońskich. Zbiór wawelski, uzupełniony przez Donatorkę w 2000 roku o obraz Jowisz malujący motyle Dossa Dossiego i powiększony o kilka dzieł przekazanych na mocy jej zapisu testamentowego w 2002 roku, jest eksponowany w salach I piętra Zamku.
Na wystawie prezentujemy trzy obrazy włoskie, które stanowiły integralną część wiedeńskiej kolekcji Karola Lanckorońskiego, a po II wojnie światowej zostały sprzedane przez rodzinę do kolekcji amerykańskich i europejskich.
W zbiorach The J. Paul Getty Musem w Los Angeles znajduje się prezentowana na wawelskiej wystawie tablica z przedstawieniem Świętego Andrzeja autorstwa Masaccia, jednego z najważniejszych malarzy włoskiego Quattrocenta. Obraz pochodzi z rozproszonego dziś retabulum, które artysta wykonał w 1426 roku do kościoła Santa Maria del Carmine w Pizie, a którego części znajdują się m.in. w londyńskiej National Gallery, Gemäldegalerie w Berlinie oraz Mueso Nazionale di Capodimonte w Neapolu. Środki, uzyskane ze sprzedaży obrazu w 1979 roku Karolina Lanckorońska wykorzystała do uratowania Biblioteki Polskiej w Paryżu.
Zwiastowanie – obraz, który Karol Lanckoroński kupił jako dzieło Fra Angelica w 1893 roku – znajduje się obecnie w Museum of Fine Arts w San Francisco. Zanim został powiązany z twórczością florenckiego artysty Francesca di Stefano, zwanego Pesellino, figurował jako dzieło anonimowego malarza nazwanego „Mistrzem Zwiastowania Lanckorońskiego”. W ten sposób utrwaliło się nazwisko kolekcjonera, który pod koniec wieku XIX – jako jeden z niewielu w ówczesnej Europie – gromadził wczesne malarstwo włoskie.
Trzecie dzieło to wizerunek Świętego Ansana – męczennika żyjącego w czasach cesarza Dioklecjana, jednego z patronów Sieny. W kolekcji Fondazione Cavallini Sgarbi z Ferrary uchodzi za dzieło Bartolomea di David, artysty sieneńskiego działającego na początku wieku XVI.
Druga odsłona wystawy „Arcydzieła z kolekcji Lanckorońskich” pozwoli z pewnością lepiej wyobrazić sobie charakter i znaczenie wiedeńskiej kolekcji Lanckorońskich, w której znajdował się również prezentowany na Wawelu dwa lata temu obraz Paola Uccella Święty Jerzy i smok ze zbiorów National Gallery w Londynie.