Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 10:00 - 16:00 | |
wtorek | 09:00 - 17:00 | |
środa | 09:00 - 17:00 | |
czwartek | 09:00 - 17:00 | |
piątek | 09:00 - 17:00 | |
sobota | 09:00 - 17:00 | |
niedziela | 09:00 - 17:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
2025.01.01 (środa) | x |
2025.01.06 (poniedziałek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 5.00 PLN | |
ulgowy | 3.00 PLN |
Dodatkowe informacje | |
---|---|
bilet normalny 5 zł, ulgowy 3 zł |
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia Zamku Królewskiego na Wawelu i odkrycia wystawy Oko malarza. Tadeusz Kuntze (1727-1793). To niepowtarzalna okazja, by zgłębić twórczość jednego z najwybitniejszych XVIII-wiecznych artystów, który z pasją dokumentował życie mieszkańców Rzymu.
W Polsce przechowywana jest tylko niewielka część dorobku Kuntzego; zdecydowana większość jego dzieł malarskich zdobi kościoły Rzymu i włoskiej prowincji Lacjum. Wystawa skupia się przede wszystkim na warsztacie tego twórcy. Wśród eksponowanych dzieł są zatem prace malarskie, rysunki oraz gwasze, przybliżające sposób pracy artysty oraz wprowadzające do zagadnień związanych z praktyką malarzy, którzy odbywali edukację w Wiecznym Mieście.
Tytułowym „okiem malarza” będziemy mogli dostrzec inspiracje, które artysta czerpał z otaczającego świata – życia mieszkańców Rzymu. Na ekspozycji prezentowane są m.in. dzieła związane jeszcze z edukacją i pierwszym pobytem Kuntzego w Rzymie, a także rysunki i gwasze o tematyce rodzajowej, ukazujące życie arystokracji i wyższego duchowieństwa rzymskiego, ale także codzienność uboższych mieszkańców Wiecznego Miasta i rolników z Gór Albańskich. Prace te stanowią dowód wręcz reporterskiego spojrzenia na otaczający świat, dzięki któremu możemy śledzić rzymskie wędrówki malarza. Za sprawą niezwykłego realizmu, z jakim oddane zostały sceny z życia mu współczesnych, artysta jawi się jako wrażliwy kronikarz swoich czasów. Ponadto na ekspozycji podziwiać można prace o tematyce religijnej, dzieła mniej znane, przechowywane w kolekcjach polskich muzeów, m.in. niezwykle rzadkie na terenie Rzeczypospolitej modella do obrazów wielkoformatowych (ostateczne projekty dzieł, które służyły artyście do przedstawienia zleceniodawcy i stanowiły czasem podstawę zawarcia z nim kontraktu), a także szkice przygotowawcze do kompozycji malarskich.
Opracowały kuratorki wystawy: Natalia Koziara-Ochęduszko i Katarzyna Chrzanowska