ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Ewa Czwartos Vitruvian Women

  już za 5 dni
Wystawa czasowa: 2024.11.28 - 2025.01.05
poziom turturi
Tytuł wystawy malarstwa Ewy Czwartos Vitruvian Women odsyła do znamiennego dla wszystkich dzieł artystki zabiegu, którym jest czytanie na nowo utrwalonych w kulturze scen i motywów. Określenie „witruwiański” nasuwa na ogół jednoznaczne skojarzenia nie tyle z samą pracą starożytnego architekta, ile z dziełem Leonarda da Vinci, przedstawiającym ciało mężczyzny, wpisane... przeczytaj wszystko »
Wystawie towarzyszą wydarzenia. Zapoznaj się z ich opisem i terminami w zakładce Wydarzenia.
Adres
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
00-467 Warszawa
Mazowieckie
Dokładne miejsce wystawy
Project Room
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny
parking płatny
dostępność
dostępność
sklep z pamiątkami
sklep z pamiątkami
restauracja
restauracja
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2024.11.28 - 2025.01.05
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
11:00 - 19:00
środa
11:00 - 19:00
czwartek czwartek 11:00 - 20:00
piątek
11:00 - 19:00
sobota
11:00 - 19:00
niedziela
11:00 - 19:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Bilety
normalny 15.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
rodzinny 25.00 PLN 2 osoby dorosłe i dzieci
Platforma e-biletowa »
Dodatkowe informacje

Bilety wstępu na wystawy:

na dwie lub wszystkie wystawy
normalny 25 zł
ulgowy 15 zł

na jedną wystawę
normalny 15 zł
ulgowy 10 zł

dla okaziciela Karty Dużej Rodziny
10 zł na 1 wystawę / 15 zł na 2 lub wszystkie wystawy

rodzinny na 1 wystawę
(2 osoby dorosłe i dzieci)

25 zł

rodzinny na 2 lub wszystkie wystawy
(2 osoby dorosłe i dzieci)

40 zł

dla dzieci i młodzieży
uczącej się do 18 roku
1 zł na jedną wystawę / 2 zł na dwie lub wszystkie wystawy

dla posiadacza karty WarsawPass
wstęp wolny

W czwartki wstęp wolny

Cennik wydarzeń związanych z wystawą może być inny.

Tytuł wystawy malarstwa Ewy Czwartos Vitruvian Women odsyła do znamiennego dla wszystkich dzieł artystki zabiegu, którym jest czytanie na nowo utrwalonych w kulturze scen i motywów. Określenie „witruwiański” nasuwa na ogół jednoznaczne skojarzenia nie tyle z samą pracą starożytnego architekta, ile z dziełem Leonarda da Vinci, przedstawiającym ciało mężczyzny, wpisane w koło i kwadrat. A witruwiańskie kobiety?

Przewrotny tytuł ekspozycji odsłania temat płócien Czwartos. Jej obrazy przenikają sfery diametralnie odmiennych doświadczeń. W centrum artystycznej wizji malarki zawsze znajdują się kobiety, pokazywane albo w sytuacji granicznej, albo zgoła odmiennej – niemalże idyllicznej.

Czwartos podejmuje tematy, które organizowały wyobraźnię wielkich mistrzów renesansu i baroku. Inspiruje się też dziełami polskich artystek XIX wieku oraz anonimowymi postaciami utrwalonymi na starych fotografiach. Kolejne realizacje przynoszą zerwanie z utrwaloną w kulturze ikonografią bądź inspirują twórczy dialog, w którym tradycja jest punktem wyjścia do poszukiwań o sobie samej i bohaterkach przeszłości bądź prowokuje do zabawy z widzem (Four Graces for Rafael).

Na obrazach pojawiają się postacie mitologiczne (Afrodyta, Atena, Hera) i bohaterki legend (Lukrecja), lecz malarka koncentruje uwagę na mniej eksploatowanych w kulturze momentach z ich życia. Lukrecja, której historię znamy z przekazu Liwiusza, na obrazie Non omnis moriar przedstawiona jest w momencie wyboru miejsca samobójczego ciosu, a nie tuż po ugodzeniu. Zmultiplikowana sylwetka bohaterki odzwierciedla wielość doświadczanych przez nią emocji, a dramatyzm jej losu wzmacnia rozdźwięk między roślinną ornamentyką płótna a powagą przedstawianej sytuacji. Ciało bohaterki jest nagie, ale nie gołe. Bohaterka zrywa misterne pajęczyny przypominające ozdobne koronki, podobnie jak artystka zrywa z narracjami pokrytymi kurzem.

Multiplikacja, zabieg znamienny dla twórczości Czwartos, obejmuje nie tylko wizerunki kobiet, ale także motywy kwiatowe i temporalne. Uderzają one swoją obfitością, lecz nie pełnią jedynie funkcji zdobniczego ornamentu – odsyłają do symboliki utrwalonej między innymi za pośrednictwem tak zwanej mowy kwiatów. 

II

W 1896 roku malarka i aktywistka Maria Dulębianka podjęła próbę stworzenia oddziału kobiecego na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po niepowodzeniu tego przedsięwzięcia osiadła we Lwowie, gdzie otworzyła własną pracownię portretową. Po kilku latach – rozdarta między działalnością artystyczną a pracą społeczną – zaniechała malarstwa. Jeden z krytyków komentujących pośmiertną wystawę jej dzieł, zwrócił uwagę, że „(...) była naturą zwartą w sobie”, w związku z czym nie umiała działać na dwóch polach jednocześnie. Mimo odsunięcia sztuki na bok, Dulębianka wciąż miała na uwadze sytuację kobiet-artystek. Jeszcze w 1909 roku walczyła o to, by mogły one należeć do zarządu Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, zwracając uwagę, że uniemożliwia im to „wykluczający obyczaj”.

Ewa Czwartos jest świadoma tego, co zawdzięcza aktywistkom przełomu XIX i XX wieku. Na wystawie Vitruvian Women absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych kontynuuje problematykę poruszaną we wcześniejszych dziełach. Jej sztuka nie przynosi łatwych odpowiedzi. Misternie malowane opowieści o losie kobiet i ich działaniach emancypacyjnych tworzą wielopoziomową narrację, w którą widz musi się zanurzyć.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.