ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Muzeum Narodowe we Wrocławiu > Wielka czwórka i inni. Ceramiczna rzeźba kameralna w PRL-u
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Wielka czwórka i inni. Ceramiczna rzeźba kameralna w PRL-u

Kameralna – choć składająca się aż z blisko 340 obiektów – wystawa prezentuje kolekcję porcelany Tomasza Dziewickiego. Poświęcona jest jednemu z najbardziej interesujących wzorniczych fenomenów przełomu lat 50. i 60. XX w. w Polsce. Zaistniał on dzięki programowi realizowanemu przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, którego jednym z zadań było... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Pl. Powstańców Warszawy 5
50-153 Wrocław
Dolnośląskie
Dokładne miejsce wystawy
II piętro
transport publiczny
transport publiczny
parking płatny/bezpłatny
parking płatny/bezpłatny
parking płatny
parking płatny
platforma e-biletowa
platforma e-biletowa
Wystawa czasowa: 2024.10.15 - 2025.02.23
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 16:00
środa
10:00 - 16:00
czwartek
10:00 - 16:00
piątek
10:00 - 16:00
sobota sobota 10:00 - 17:00
niedziela
10:00 - 17:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 17:00
środa
10:00 - 17:00
czwartek
10:00 - 17:00
piątek
10:00 - 17:00
sobota sobota 10:30 - 18:00
niedziela
10:30 - 18:00
free
wstęp wolny
Bilety
1 października - 31 marca
normalny 20.00 PLN
ulgowy 15.00 PLN
rodzinny 10.00 PLN od osoby
grupowy 10.00 PLN od osoby
1 kwietnia - 30 września
normalny 20.00 PLN
ulgowy 15.00 PLN
rodzinny 10.00 PLN od osoby
grupowy 10.00 PLN od osoby
dzieci bezpłatnie do lat 7
Platforma e-biletowa »
Dodatkowe informacje

Bilet do Muzeum „Panorama Racławicka” pozwala na bezpłatne wejście na wystawę stałą.

Ceny biletów

na wystawy stałe
▷ normalny: 20 zł
▷ ulgowy: 15 zł
▷ grupowy: 10 zł/os.
▷ rodzinny: 10 zł/os.
▷ specjalny: 3 zł
▷ „Muzeum za złotówkę” – bilet specjalny dla uczniów i studentów do 26. roku życia: 1 zł
▷ dzieci do lat 7 – bezpłatnie
▷ w soboty wstęp wolny na wystawy stałe

na wystawy stałe i czasowe (bilet łączony)
▷ normalny: 35 zł
▷ ulgowy: 25 zł
▷ grupowy: 15 zł/os.
▷ rodzinny: 15 zł/os.
▷ specjalny: 5 zł

na wystawy czasowe (wszystkie)
▷ normalny: 20 zł
▷ ulgowy: 15 zł
▷ grupowy: 7 zł/os.
▷ rodzinny: 7 zł/os.
▷ specjalny: 3 zł

na wystawy czasowe (parter)
▷ normalny: 15 zł
▷ ulgowy: 10 zł
▷ grupowy: 5 zł/os.
▷ rodzinny: 5 zł/os.
▷ specjalny: 3 zł

na wystawy czasowe (II piętro)
▷ normalny: 10 zł
▷ ulgowy: 8 zł
▷ grupowy: 3 zł/os.
▷ rodzinny: 3 zł/os.
▷ specjalny: 3 zł

Kameralna – choć składająca się aż z blisko 340 obiektów – wystawa prezentuje kolekcję porcelany Tomasza Dziewickiego.

Poświęcona jest jednemu z najbardziej interesujących wzorniczych fenomenów przełomu lat 50. i 60. XX w. w Polsce. Zaistniał on dzięki programowi realizowanemu przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, którego jednym z zadań było przygotowywanie nowych wzorów dla państwowych fabryk porcelany. Projektantom instytutu przyświecała idea reformy polskiego wnętrza mieszkalnego w duchu nowoczesności i wyrugowania – jak to określano – „mieszczańskiej tandety”.

Tytułowa „wielka czwórka” to artyści rzeźbiarze pracujący w Zakładzie Ceramiki i Szkła IWP, zatrudnieni tam u progu 1956 r. do tworzenia nowych wzorów rzeźby kameralnej, by wesprzeć produkcję w państwowych fabrykach porcelany. Zespół organizował Henryk Jędrasiak – absolwent wydziału rzeźby warszawskiej ASP, do którego dołączyli Lubomir Tomaszewski, Hanna OrthweinMieczysław Naruszewicz. Postawiono przed nimi zadanie opracowania nowej kolekcji porcelanowych figurek, które byłyby odpowiedzią na współczesne oczekiwania estetyczne, obiektami o randze małych dzieł sztuki dostępnych dla każdego odbiorcy. W ciągu kilku lat (1956–1965) artyści stworzyli szereg propozycji, które trafiły do produkcji do wszystkich polskich fabryk porcelany, od Ćmielowa po Wałbrzych.

Moda wzbudzona przez projektantów IWP sprawiła, że dyrekcje poszczególnych zakładów oczekiwały, by zatrudnieni w ośrodkach wzorcujących plastycy przygotowywali własne wzory. Na wystawie można będzie zobaczyć oprócz dzieł „wielkiej czwórki” także figurki zaprojektowane przez Henryka Barana, Pawła Karaska, Stanisława Olszamowskiego, Erykę Trzewik-Drost i Zbigniewę Śliwowską-Wawrzyniak.

Prezentowaną kolekcję Tomasza Dziewickiego uzupełniają obiekty ze zbiorów muzealnych. Dziewicki rozpoczynał swoją kolekcjonerską przygodę jako niewiele wiedzący o polskiej porcelanie laik, a rzeźbą kameralną zainteresował się z sentymentu. Pierwsza dostrzeżona na niedzielnym targu staroci figurka spodobała mu się nie tylko jako porcelanowy bibelot o interesującym kształcie, ale także dlatego, że przypomniała mu podobny przedmiot zdobiący regał w rodzinnym domu. Dziś jego kolekcja licząca ponad 350 obiektów jest reprezentatywnym zbiorem dokumentującym większość powstałych wówczas rzeźb.

Prezentacja w Muzeum Narodowym we Wrocławiu wzbogacona została przez kilka niezwykle cennych obiektów pochodzących ze zbiorów muzealnych. Z Muzeum Narodowego w Warszawie wypożyczone zostały eksponaty, które trafiły tam w 1979 r. bezpośrednio z wzorcowni IWP. Jak mówi kuratorka wystawy dr Barbara Banaś: „Do tych najrzadszych należą dwie figurki Lubomira Tomaszewskiego Jak i Sęp z 1960 r. Obie powstały jedynie jako prototypy – podobnie jak Ryba płaszczka Henryka Jędrasiaka. Z wzorów autorstwa Hanny Orthwein pokazujemy figurkę przedstawiającą morsa, a z wzorów firmowanych przez Mieczysława Naruszewicza Czajkę, która choć trafiła do produkcji fabrycznej, to jest jedną z bardzo rzadko spotykanych figurek”.

Kuratorka wystawy: Barbara Banaś

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.