ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Historie potencjalne

Wystawa czasowa: 2024.10.19 - 2025.02.02
poziom turturi
Punktem wyjścia wystawy jest koncepcja historii potencjalnej sformułowana przez Ariellę Aïshę Azoulay, badaczkę myśli politycznej i kultury wizualnej, w książce The Potential History. Unlearning Imperialism (2019). Autorka odrzuca historię jako dyscyplinę nauki, traktuje ją jako narzędzie przemocy imperialnej i kwestionuje dominujące narracje utrwalane przez instytucje... przeczytaj wszystko »
Adres
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Plac Małachowskiego 3
00-916 Warszawa
Mazowieckie
transport publiczny
transport publiczny
dostępność
dostępność
Wystawa czasowa: 2024.10.19 - 2025.02.02
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
12:00 - 20:00
środa
12:00 - 20:00
czwartek czwartek 12:00 - 20:00
piątek
12:00 - 20:00
sobota
12:00 - 20:00
niedziela
12:00 - 20:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2025.01.06 (poniedziałek) x
Bilety
normalny 20.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
rodzinny 25.00 PLN
grupowy 10.00 PLN min. 10 osób

Punktem wyjścia wystawy jest koncepcja historii potencjalnej sformułowana przez Ariellę Aïshę Azoulay, badaczkę myśli politycznej i kultury wizualnej, w książce The Potential History. Unlearning Imperialism (2019). Autorka odrzuca historię jako dyscyplinę nauki, traktuje ją jako narzędzie przemocy imperialnej i kwestionuje dominujące narracje utrwalane przez instytucje (granice, państwa narodowe, muzea i archiwa). Historia potencjalna to proponowane przez nią narzędzie naprawcze, strategia opowiadania historii na nowo: z niezachodniej i dekolonialnej perspektywy. Ujawnia ona wciąż powtarzane mechanizmy wyzysku, ale zarazem pozwala zająć się skutkami przemocy imperialnej, tak jakby wydarzała się tu i teraz. Postulowane przez Azoulay „oduczanie imperializmu” w praktyce oznacza pisanie historii w oparciu o nieeksploatowane dotąd dokumenty przeszłości lub niematerialne źródła wiedzy, uwzględniające wielość tożsamości i kultur, których już nie ma albo które na naszych oczach ulegają rozpadowi. Jest to więc spojrzenie na przeszłość, ale zorientowane na przyszłość i naprawę współczesnych relacji.

Prezentowane na wystawie prace kilkunastu twórców — filmy, instalacje i obiekty powstałe w ostatnich latach — łączy tematyka zawłaszczania, instrumentalnego traktowania i odzyskiwania historii ukazana w kontekście obecnych napięć politycznych. Dotyczą one regionów niedawnych i aktualnych konfliktów, naznaczonych dziedzictwem kolonializmu, a także rosyjskiego imperializmu: Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej i Europy Wschodniej.

Mechanizmy manipulacji historią odsłania metafora teatru marionetek, po którą sięgnął w swojej trylogii filmowej Wael Shawky. W Kabaretowych krucjatach reinterpretuje on historie wypraw krzyżowych i zderzenia dwóch cywilizacji na podstawie arabskich źródeł historycznych. Kwestionuje neutralność archiwów i wskazuje na polityczny wymiar aktu opowiadania o przeszłości.

Ten temat w kontekście archiwów fotograficznych poruszają Rabih Mroué i Nikita Kadan. Fotografia z jednej strony jest ważnym narzędziem konstruowania historiografii XX wieku, z drugiej — szczególnie podatnym na zakłamania. Zarówno w monumentalnej instalacji wideo Mroué, jak i rysunkach Kadana ludzie z ich indywidualnymi historiami ukazani są jako pionki w bezwzględnej grze politycznej. Obie prace dotykają problemu współczesnych wojen o pamięć. W tę tematykę wpisuje się najnowszy film Mykoly Rydnyia Batalia o Mazepę, w którym artysta zderza dwie różne narracje dotyczące biografii ukraińskiego bohatera narodowego. Artysta udowadnia, że sztuka może być narzędziem odzyskiwania historii. Ze spuścizną sowieckiego imperium konfrontuje się w swojej pracy Ala Savashevich. Artystka nawiązuje do niszczenia pomników — symbolicznego aktu obalenia władzy opartej na różnego rodzaju hierarchiach.

Zawłaszczanie lub pozbawianie historii kolonizowanych narodów oraz dóbr kultury jako narzędzie budowania imperialnej dominacji to jeden z kluczowych wątków prezentowanych na wystawie prac Kadera Attii. Wybrzmiewa w nich postulat restytucji jako praktyki obejmującej zwrot obiektów kolonialnych grabieży, ale i przywrócenia godności marginalizowanym grupom społecznym i ich emancypacji. W obu pracach Attia rozwija swoją koncepcję „naprawy”, która jest możliwa dzięki zmianie optyki i „przeniesieniu historii w teraźniejszość”. Również Azoulay w swoim najnowszym filmie nawiązuje do tematu grabieży dóbr kultury przez państwa europejskie. Z kolei Anna Boghiguian w swoich pracach przygląda się historii świata, a zwłaszcza procesom społeczno-gospodarczym opartym na niewolnictwie i wykorzystaniu taniej siły roboczej, które dały początek wielkim potęgom imperialnym.

Doświadczenie przesiedlenia i oderwania od własnej kultury, ale przede wszystkim własnej ziemi jest punktem wyjścia dla prac Basmy Alsharif i Karoliny Grzywnowicz. Poruszany w nich problem eksploatacji zasobów naturalnych oraz imperialnej przemocy poprzez zawłaszczanie ziemi podejmuje także Noor Abed w swoim najnowszym filmie. Sięgając do folkloru i lokalnej mitologii, artystka porusza kwestię przynależności do danego miejsca.

Wystawa wskazuje na istotną rolę artystów i języka sztuki w pisaniu historii na nowo, a także instytucji kultury jako przestrzeni, w której historie potencjalne mogą wybrzmieć.

osoby artystyczne: Basma al-Sharif, Noor Abed, Kader Attia, Ariella Aïsha Azoulay, Anna Boghiguian, Karolina Grzywnowicz, Nikita Kadan, Rabih Mroué, Mykola Ridnyi, Ala Savashevich, Wael Shawky
kuratorki: Maria Brewińska, Joanna Kordjak, Katarzyna Kołodziej-Podsiadło
współpraca: Jess Łukawska

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.