Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 10:00 - 15:00 | |
środa | 10:00 - 15:00 | |
czwartek | 10:00 - 15:00 | |
piątek | 10:00 - 15:00 | |
sobota | 11:00 - 16:00 | |
niedziela | 11:00 - 16:00 |
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 11:00 - 17:30 | |
środa | 11:00 - 17:30 | |
czwartek | 11:00 - 17:30 | |
piątek | 11:00 - 17:30 | |
sobota | 11:00 - 17:30 | |
niedziela | 11:00 - 17:30 |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 20.00 PLN | |
ulgowy | 15.00 PLN |
dzieci bezpłatnie do lat 4 |
Wystawa prezentuje wybrane przykłady współczesnej ludowej i nieprofesjonalnej sztuki Meksyku, tworzonej w niewielkich miasteczkach i wsiach przez lokalnych artystów i rękodzielników. Powstała w oparciu o kolekcję Stanisława Kasprzyka, emerytowanego doktora chemii, a z zamiłowania znawcy polskiej sztuki ludowej oraz współczesnego rękodzieła twórców meksykańskich. Pierwszą podróż do Meksyku kolekcjoner odbył w 1981 roku, kiedy to zachwycił się różnorodnością, kolorytem i ogólną dostępnością tamtejszej sztuki nieprofesjonalnej. Po kilku latach celowo zajął się gromadzeniem lokalnego rzemiosła i rękodzieła Meksykanów, zaś tym, co cenił sobie najbardziej poza nabywaniem nowych obiektów, były spotkania z artystami oraz podpatrywanie ich przy pracy.
Jednym z głównych elementów wystawy jest malarstwo wykonane na tzw. papierze amate, wyrabianym z łyka figowca, w technice pochodzącej jeszcze z czasów prekolumbijskich, przedstawiające życie codzienne: pracę na roli, zbiory plonów, zwyczaje rodzinne i obrzędy ludowe, festiwale i fiesty, a także święta doroczne i kościelne. Na ekspozycji obejrzymy również meksykańskie tkaniny, głównie stroje –huipil, bluzki, tuniki, torebki, makatki oraz popularne, haftowane otomi. Niezwykle wdzięczne są wykonane z filcu i wełny formy (ptaki, gady, zwierzęta) pełniące rolę dziecięcych zabawek. Bliskie sercu kolekcjonera są także wykonane i sprzedawane przez dzieci małe gliniane zwierzątka ze stanu Chiapas, tzw. animalitos.
Integralną częścią kultury meksykańskiej jest obrzędowość związana z Día de Muertos, czyli Świętem Zmarłych. W domach i przestrzeni publicznej powstają bogato zdobione w kwiaty i świece ołtarze, na których stawia się potrawy i napoje przeznaczone dla dusz osób zmarłych. Święto obchodzone jest radośnie, a typowym, występującym masowo elementem, są wizerunki szkieletów, często przedstawione w codziennych bądź zabawnych sytuacjach. Sztandarowym wyobrażeniem śmierci jest postać La Catriny, damy z wyższych sfer o twarzy szkieletu, ubranej w elegancką suknię. Także w elbląskim muzeum będzie można zapoznać się z przykładami meksykańskiego wyobrażenia śmierci i związanej z nią obrzędowości.
Pełna symboliki sztuka ludowa Meksyku stała się swoistym dobrem narodowym, zaś na fali globalizacji przeniknęła do świata popkultury, a jej wzorce i elementy można dostrzec np. w filmie, czy modzie. W meksykańskiej rzeczywistości nadal jest to żywa część tradycji, stanowiąca ważny wyróżnik tożsamości etnicznej i narodowej mieszkańców tego fascynującego kraju.