ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Chciałabym być żółtym psem

W archiwum Lory Webb Nichols zachowały się prawie dwadzieścia cztery tysiące fotografii przedstawiających życie pionierskich rodzin z miasta Encampment w południowym Wyoming. To unikatowe świadectwo czasu i miejsca – początków XX wieku na Dzikim Zachodzie – zostało ocalone od zapomnienia przez Nancy Anderson. Osadzona w trzech różnych epokach i śledząca losy trzech... przeczytaj wszystko »
Adres
Studio BWA Wrocław - BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
ul. Ruska 46, seg. A, lok. 301 (III piętro)
50-079 Wrocław
Dolnośląskie
transport publiczny
transport publiczny
dostępność
dostępność
Wystawa czasowa: 2024.11.06 - 2025.02.23
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
środa środa 14:00 - 18:00
czwartek czwartek 14:00 - 18:00
piątek piątek 14:00 - 18:00
sobota sobota 11:00 - 18:00
niedziela niedziela 11:00 - 18:00
free
wstęp wolny
Bilety
wstęp bezpłatny

W archiwum Lory Webb Nichols zachowały się prawie dwadzieścia cztery tysiące fotografii przedstawiających życie pionierskich rodzin z miasta Encampment w południowym Wyoming. To unikatowe świadectwo czasu i miejsca – początków XX wieku na Dzikim Zachodzie – zostało ocalone od zapomnienia przez Nancy Anderson. Osadzona w trzech różnych epokach i śledząca losy trzech kobiet wystawa, towarzysząca 15. American Film Festival, jest zarazem albumem fotograficznym, reportażem, zbiorem listów i pamiętników oraz powieścią opartą na faktach.

Lora Webb Nichols (1883–1962) przybyła z innymi rodzinami do południowego Wyoming pod koniec XIX wieku. Pionierzy osiedlili się pośrodku rozległego otwartego krajobrazu, bez końca i granic. Na początku XX wieku Encampment przeżywało boom jako miasto wydobywające miedź, ale rodzina Lory prowadziła gospodarstwo. Lora fotografowała od szesnastego roku życia, podążając za swoją pasją, a jednocześnie opiekowała się sześciorgiem dzieci i zmagała się z biedą. Fotografowała komercyjnie i do szuflady, zdjęcia wywoływała w ciemni urządzonej w swoim domu. Po upadku przemysłu miedziowego w regionie, wbrew normom społecznym i licznym przeszkodom, otworzyła własny zakład fotograficzny Rocky Mountain Studio, a wokół niego toczyło się życie społeczności.

Wystawa prezentuje twórczość Lory w kilku różnych ujęciach. Kiedy Lora wywoływała zdjęcia dla innych i któreś jej się spodobało, zachowywała je w swoim archiwum. Tę zasadę cudzego patrzenia i inspiracji nim przenosimy do wystawy. Starannie skatalogowane i uporządkowane archiwum Lory ocaliła Nancy Anderson, która przyjaźniła się z nią pod koniec jej życia i nadal mieszka w jej domu w Encampment. Dominika Prejdová w 2022 roku trafiła do Encampment zupełnie przypadkowo, w poszukiwaniu paliwa. Tutaj losy Lory, Nancy i Dominiki łączą się w przewrotny sposób, jaki czasami funduje nam życie. Nancy i Dominika wybrały dwieście pięćdziesiąt zdjęć spośród dwudziestu czterech tysięcy negatywów, niektóre wykonane przez samą Lorę, inne wywołane i zarchiwizowane przez nią w jej kolekcji. Z tych dwustu pięćdziesięciu fotografii kurator Łukasz Rusznica dokonał finalnego wyboru.

Wystawa Chciałabym być żółtym psem to opowieść o spotkaniu trzech kobiet z różnych pokoleń w jednym miejscu, o wzajemnej inspiracji i kontynuacji spojrzeń – w głąb siebie, w przeszłość, w osobiste wątki i na siebie nawzajem.

Świat Lory to kobiety w gorsetach egzystujące pośrodku niczego i ich codzienna walka w trudnych warunkach. Często były same na pustkowiu, ponieważ mężczyźni pracowali daleko: w kopalniach, wycinając drewno w górach, budując nowe drogi i kładąc linie kolejowe. W obiektywie Lory Dziki Zachód to nie znany z popkultury świat męskich rozgrywek o władzę i rozhulanej przestępczości, lecz codzienność uchwycona z uważnością kojarzącą się z bardziej współczesnymi nam nurtami fotografii osobistej. Na zdjęciach zobaczymy osoby z najbliższego otoczenia fotografki: jej siostrę Lizzie, męża Guya, mamę, przyjaciół i sąsiadów. Oswojeni z aparatem nie przejmują się nim za bardzo, zajmując się codziennymi sprawami.

W świecie Dzikiego Zachodu będącym domeną mężczyzn kobiety w gorsetach podążały za swoimi pragnieniami. Samotnie jeździły konno na biwaki w górach, prowadziły hotele i inne biznesy. Potrzebowały siebie nawzajem, wspólnie przezwyciężały samotność. Na wystawie prac Lory Webb Nichols kobiece więzi zyskują nowy, międzypokoleniowy wymiar.

  • Fotografka: Lora Webb Nichols
  • Kuratorka i kurator wystawy: Dominika Prejdová (AFF), Łukasz Rusznica (BWA Wrocław)
  • Koncepcja projektu i teksty: Dominika Prejdová
  • Wybór fotografii i koncepcja wystawy: Łukasz Rusznica
  • Przygotowanie do druku: Justyna Fedec
  • Kuratorka galerii: Joanna Stembalska
  • Identyfikacja wizualna: Agata Bartkowiak
  • Trailer do wystawy: Alicja Kielan
  • Dźwięk na wystawie: Jan Duszyński
  • Produkcja: Natalia Budzińska
  • Promocja: Agata Kalinowska
  • Dostępność: Magdalena Weber
  • Montaż: Jakub Jakubowicz, Tomasz Koczoń, Marcin Pecyna
  • Współpraca z publicznością: Daria Chraścina
  • Opieka redakcyjna: Joanna Osiewicz-Lorenzutti (nadzór), Małgorzata Poździk (redakcja), Patrycja Pączek (korekta)
  • Program BWA Wrocław: Katarzyna Roj
  • Pozyskiwanie funduszy i współpraca z partnerami: Berenika Nikodemska
  • Partnerzy: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Epson, Czeskie Centrum Warszawa
  • Matronat medialny: Final Girls – magazyn o kinie, Magazyn Szum, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM
  • Organizator: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
  • Współorganizator: American Film Festival
  • Specjalne podziękowania: Nancy Anderson; Grand Encampment Museum, Encampment, Wyoming; American Heritage Center, Laramie, Wyoming
Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.