Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
wtorek | 09:00 - 15:00 | |
środa | 09:00 - 16:00 | |
czwartek | 11:00 - 18:00 | |
piątek | 09:00 - 16:00 | |
sobota | 09:00 - 15:00 | |
niedziela | 10:00 - 17:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2023.08.15 (wtorek) | x |
2023.11.01 (środa) | x |
2023.11.11 (sobota) | x |
2023.12.25 (poniedziałek) | x |
2023.12.26 (wtorek) | x |
2024.01.01 (poniedziałek) | x |
2024.01.06 (sobota) | x |
2024.03.31 (niedziela) | x |
2024.04.01 (poniedziałek) | x |
2024.05.01 (środa) | x |
2024.05.03 (piątek) | x |
2024.05.19 (niedziela) | x |
2024.05.30 (czwartek) | x |
2024.08.15 (czwartek) | x |
2024.11.01 (piątek) | x |
2024.11.11 (poniedziałek) | x |
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 20.00 PLN | |
ulgowy | 12.00 PLN | |
rodzinny | 46.00 PLN |
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu. |
Przewodnik | |
---|---|
w języku polskim odpłatnie | 50.00 PLN |
w języku angielskim odpłatnie | 150.00 PLN |
w języku niemieckim odpłatnie | 150.00 PLN |
Duży zespół w kolekcji bielskiego Muzeum stanowi malarstwo portretowe, którego wybór wyeksponowany został w drugiej części korytarza, biegnącego wzdłuż sal skrzydła południowego zamku Sułkowskich. Prezentowane płótna powstały na przestrzeni 147 lat, co pozwala prześledzić zmiany zachodzące w sposobie przedstawiania wizerunków kobiet i mężczyzn, od bardzo oficjalnych po niezwykle pogłębione w wyrazie psychologicznym. Portrety te z całym bogactwem szczegółów dotyczących ubioru, biżuterii i uczesania są doskonałym materiałem ikonograficznym obrazującym zmieniającą się na przestrzeni lat modę i obyczajowość.
Najstarszym obiektem jest namalowany w 1800 r. Portret jakobina, najmłodszym Portret malarza Franciszka Dudziaka z 1947 r., pędzla Jana Chwieruta. Wśród obrazów powstałych w 1. poł. XIX w. wyróżnia się Portret kobiety w czepcu autorstwa wziętego, śląskiego portrecisty Józefa Edwarda Augusta Gillerna. Wiele z tych portretów przedstawia anonimowe, nieznane nam bliżej postacie. Są jednak wśród nich różne osoby związane z Bielskiem i Białą w XIX i początkach XX wieku. Odnajdujemy tu wizerunki lokalnych elit przemysłowych, m.in.: Dawida Benjamina Grunewalda – właściciela fabryki sukna w Bielsku i Białej; Adolfa Mänhardta – posiadającego fabrykę obić zgrzebnych w Bielsku, którego sportretowała w 1889 r. Rosa Schweninger; Josefa Brülla – właściciela przędzalni sukna w Białej, namalowanego przez Mikołaja Strzegockiego; Gustawa Adolfa Molendę – bielskiego przemysłowca, którego w 1912 r. sportretował Kazimierz Pochwalski oraz inżyniera Büttnera z 1927 r. pędzla urodzonego na Śląsku Cieszyńskim malarza Józefa Kidonia. Wśród portretowanych znajdują się także przedstawiciele lokalnych władz, m.in.: burmistrz Białej Rudolf Lukas oraz Edward Schnack mistrz kominiarski, długoletni kustosz Muzeum Miejskiego w Bielsku, kawaler Stowarzyszenia Bilitia Schlaraffia.
Do niezwykle interesujących od strony malarskiej należą: Portret architekta Bartkiewicza namalowany w 1840 r. przez Jozefa Mánesa, prażanina rodem z Cieszyna; Portret kobiety z 1905 r. pędzla Kaspra Żelechowskiego; dwa antytetyczne w układzie portrety małżeństwa Sajewiczów z 1932 r. wykonane przez lwowskiego artystę Ryszarda Gawlikowskiego oraz Portret kolegi jako poborowego do wojska pędzla Marii Dulębianki, zagorzałej działaczki na rzecz kobiet, najbliższej przyjaciółki i propagatorki twórczości Marii Konopnickiej.
[oprac. TDB]