Korytarz, biegnący wzdłuż sal skrzydła wschodniego, od strony wewnętrznego dziedzińca zamku książąt Sułkowskich przeznaczony został na prezentację grafiki artystycznej, czyli takiej w której cały proces twórczy – od projektu poprzez dobór odpowiedniej techniki i opracowania formy druku, do wykonania odbitek zw. rycinami – jest skupiony w ręku artysty. Eksponowane prace stanowią przegląd wszystkich rodzajów technik graficznych: płaskich, wklęsłych i wypukłych, jedno- i wielobarwnych; od miedziorytów, akwafort, akwatint, mezzotint, poprzez linoryty, litografie po drzeworyty. Pochodzą one z liczącego blisko 100 sztuk zbioru publikowanego w rocznikowych tekach przez wiedeńskie wydawnictwo „Jahresmappe der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst” w latach 1898-1922. Z wydawnictwem tym współpracowali najlepsi europejscy graficy przełomu XIX i XX wieku z: Austrii, Belgii, Czech, Francji, Holandii, Niemiec, Polski, Szwajcarii i Włoch. Podejmowana przez nich tematyka to przede wszystkim różnego typu pejzaże, choć nie brak martwych natur i prac o charakterze symbolicznym lub alegorycznym.
Wśród prezentowanych odbitek warto zwrócić uwagę na barwne litografie Polaka Józefa Rapackiego, polskiego Żyda Armina Horowitza, Austriaków Franza Wacika i Maxa Suppantschnitscha.
Niezwykle pracochłonną i trudną techniką drzeworytu barwnego, w którym dla każdego zastosowanego koloru artysta przygotowywał odrębny klocek drukarski, posługiwali się m.in.: Niemiec Carl Theodor Thiemann, Austriacy Maximilian Kurzweil, Wilhelm Laage, Carl Moll i Josef Stoitzner, Czech Adolf Zdrazila oraz Francuz Paul Emil Colin.
Większość z prezentowanych odbitek to miedzioryty i pokrewne im akwaforty znakomitych grafików z: Francji, Niemiec, austriackiej Styrii, Czech, Szwajcarii, Belgii, Holandii. Niezwykle malarskie, przywodzące skojarzenia z akwarelą, są barwne miedzioryty Martena van der Loo.
[oprac. TDB]