ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Instalacje artystyczne w Nowym Porcie

Wystawa czasowa: 2023.05.13 - 2030.10.09
poziom turturi
W ramach obchodów 25-lecia instytucji zaprosiliśmy artystów z Trójmiasta —  Mariusza Warasa oraz Katarzynę Józefowicz do realizacji dzieł sztuki w przestrzeni siedziby CSW ŁAŹNIA 2 w Nowym Porcie.  Obie instalacje artystyczne są eksponowane na stałe w budynku przy ul. Strajku Dokerów 5. Mariusz Waras, znany też jako m-city, jest jedną z ikon światowego street-artu. To... przeczytaj wszystko »
Adres
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2 - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 1
ul. Strajku Dokerów 5
80-544 Gdańsk
Pomorskie
Wystawa czasowa: 2023.05.13 - 2030.10.09
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
14:00 - 20:00
środa
14:00 - 20:00
czwartek
14:00 - 20:00
piątek
14:00 - 20:00
sobota
12:00 - 20:00
Święta Godziny otwarcia
2025.04.20 (niedziela) x
2025.04.21 (poniedziałek) x
2025.05.01 (czwartek) x
2025.05.03 (sobota) x
2025.06.19 (czwartek) x
2025.08.15 (piątek) x
2025.11.01 (sobota) x
2025.11.11 (wtorek) x
2025.12.25 (czwartek) x
2025.12.26 (piątek) x
Właściciel obiektu nie zdefiniował cennika.

W ramach obchodów 25-lecia instytucji zaprosiliśmy artystów z Trójmiasta —  Mariusza Warasa oraz Katarzynę Józefowicz do realizacji dzieł sztuki w przestrzeni siedziby CSW ŁAŹNIA 2 w Nowym Porcie. 

Obie instalacje artystyczne są eksponowane na stałe w budynku przy ul. Strajku Dokerów 5.

Mariusz Waras, znany też jako m-city, jest jedną z ikon światowego street-artu. To wszechstronny artysta, autor około siedmiuset murali w ponad czterdziestu krajach, grafik, ilustrator, który zajmuje się również działalnością dydaktyczną, animacyjną i rewitalizacyjną oraz coraz częściej występuje w roli kuratora wystaw.

FURIOZA - instalacja przestrzenna Mariusza Warasa została umieszczona na stalowym stelażu na dziedzińcu CSW Łaźnia 2 w Nowym Porcie. Jest impresją o Łaźni jako o fenomenie miejsca, które zmieniając swoją funkcję w wymiarze użytkowym, zachowuje ją w wymiarze społecznym. Zgodnie z koncepcją artysty, odniesienie odnajduje tu historyczna koncepcja budynku Łaźni i jego detale architektoniczne , jak i pierwotne konotacje łaźni z kulturą fizyczną, sportem i ciałem. Równorzędność kultury ciała i kultury ducha stanowi w tej sytuacji połączenie pomiędzy dawnym miejscem higieny a współczesną placówką sztuki.

Mariusz Waras — urodzony w 1978 w Gdyni, doktor habilitowany, obecnie zatrudniony na stanowisku profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi Pracownię Street Artu na Wydziale Architektury i Wzornictwa, na kieruneku Architektura Przestrzeni Kulturowych. Oprócz pracy akademickiej zajmuje się projektowaniem graficznym, tworzeniem instalacji przestrzennych i malarstwem wielkoformatowym. To właśnie jako twórca murali, w szczególności wczesnego projektu „M-city’ – który stał się niejako jego stylistyczną wizytówką, Mariusz Waras rozpoznawany jest obecnie jako jeden z najważniejszych światowych twórców street-artu. Swoje prace od początku budował wokół estetyki miejskiej, wykorzystywał motywy architektoniczne, infrastruktury przemysłowej – w tym stoczniowej, środków transportu. Styl, choć ewoluuje, pozostaje graficznie skromny i dosadny. Pośród początkowo zdehumanizowanych pejzaży i maszyn w produkcji i niszczeniu, zabawy nieograniczoną możliwością kompilacji w ciągle poszerzającym się leksykonie elementów, zaczęło się pojawiać miejsce na wypowiedzi dotyczące osobistych przemyśleń, manifestów, czasem przybierających formę lapidarnego komentarza na aktualne wydarzenia. Jest również kuratorem wystaw i wydarzeń artystycznych. Współtwórca think tanku POGODA, zajmującego się zarządzaniem szeroko pojętą kulturą. Od 2018 roku jest kuratorem festiwalu Dictator Art Masters odbywającego się na terenie destylarni w kolumbijskiej dżungli. Miejsce to cyklicznie odwiedza czołówka światowych artystów z nurtu street artu, urban artu i sztuki współczesnej. Obecnie wspólnie z marką Dictador, autor kolekcji NFT w ArtHouse Spirits DAO i autor złotej butelki z edycji „M-city Golden Cities” sprzedanej za 1,5 mln dolarów.

Katarzyna Józefowicz jest rzeźbiarką, rysowniczką i wykładowczynią akademicką związaną z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku. 

AGLOMERAT - instalacja Katarzyny Józefowicz zajmuje przestrzeń duszy klatki schodowej i jest widoczna z poziomu parteru. Wykonana została w formie misternej konstrukcji z papieru, z których artystka jest powszechnie znana. Instalacja jest obiektem przypominającym rysunek, przez co twórczyni nawiązuje do architektury dialogicznej wnętrza, stworzonego przez prof. Jacka Dominiczaka. Jednocześnie samo dzieło pobudza — oprócz skojarzeń architektonicznych — również strefę marzeń i wyobrażeń, niczym coś co się wyłania i pojawia w budynku, ale także znika. Instalacja przywołuje to co senne, nierzeczywiste i stanowi zapis minionego już czasu, w którym budynek pełnił inne niż obecnie funkcje i posiadał również inny wygląd architektoniczny. Z drugiej strony papierowe konstrukcje nawiązują formą do zagęszczających się osiedli, nadbudowujących się i tworzących w efekcie rodzaj pajęczej sieci, organicznej formy przestrzennej o strukturze krystalicznej.

Katarzyna Józefowicz jest rzeźbiarką i autorką instalacji. Urodziła się w 1959 roku w Lublinie. W latach 1981-1986 studiowała na wydziale Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecne Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). Z uczelnią związana jest do dziś jako dydaktyczka. Prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Rzeźby i Intermediów. W 2001 roku została laureatką Paszportu „Polityki”. Swoje prace pokazywała na wystawach indywidualnych, m.in. w Galerii Foksal, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, a także w CSW ŁAŹNIA. Ulubionym materiałem wykorzystywanym przez artystkę jest papier i tektura – tworzywa z natury mało trwałe i stosunkowo delikatne. Tworzy z nich duże, złożone z tysięcy elementów, misternie wykonane konstrukcje. Jej dzieła są pracochłonne, wymagają skupienia i wielogodzinnej, monotonnej pracy. Wszystkie czynności wykonuje własnoręcznie.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.