ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Sala Sztuki Dawnej

Układ ekspozycji stałej w zamku książąt Sułkowskich, głównej siedzibie Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, uwypukla, obok różnych faz przebudowy zamku, także materialne świadectwa jego świetności. Do tej spuścizny należą historyczne polichromie poddane zachowawczym lub rekonstrukcyjnym zabiegom konserwatorskim, XIX-wieczne parkiety o pięknym geometrycznym wzorze dużej... przeczytaj wszystko »
Adres
Zamek Książąt Sułkowskich - Muzeum Historyczne w Bielsku–Białej
ul. Wzgórze 16
43-300 Bielsko-Biała
Śląskie
transport publiczny
transport publiczny
sesja zdjęciowa
sesja zdjęciowa
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek wtorek 09:00 - 15:00
środa
09:00 - 16:00
czwartek
11:00 - 18:00
piątek
09:00 - 16:00
sobota
09:00 - 15:00
niedziela
10:00 - 17:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2023.08.15 (wtorek) x
2023.11.01 (środa) x
2023.11.11 (sobota) x
2023.12.25 (poniedziałek) x
2023.12.26 (wtorek) x
2024.01.01 (poniedziałek) x
2024.01.06 (sobota) x
2024.03.31 (niedziela) x
2024.04.01 (poniedziałek) x
2024.05.01 (środa) x
2024.05.03 (piątek) x
2024.05.19 (niedziela) x
2024.05.30 (czwartek) x
2024.08.15 (czwartek) x
2024.11.01 (piątek) x
2024.11.11 (poniedziałek) x
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Bilety
normalny 20.00 PLN
ulgowy 12.00 PLN
rodzinny 46.00 PLN
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu.
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 50.00 PLN
w języku angielskim odpłatnie 150.00 PLN
w języku niemieckim odpłatnie 150.00 PLN

Układ ekspozycji stałej w zamku książąt Sułkowskich, głównej siedzibie Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, uwypukla, obok różnych faz przebudowy zamku, także materialne świadectwa jego świetności. Do tej spuścizny należą historyczne polichromie poddane zachowawczym lub rekonstrukcyjnym zabiegom konserwatorskim, XIX-wieczne parkiety o pięknym geometrycznym wzorze dużej dębowej klepki, które w latach 1818–1822 wyprodukowano w bielskiej Fabryce Parkietów i Fornirów Preiszlera i które po dziś dzień zdobią podłogi w skrzydle zachodnim pierwszego piętra oraz szerokie, profilowane ościeżnice i skrzydła drzwiowe wypełnione profilowanymi płycinami.

Zbiory artystyczne bielskiego Muzeum są wielopłaszczyznowe. Pozwalają one na zbudowanie atrakcyjnej ekspozycji z zakresu rzeźby, malarstwa, mebli i wyrobów szeroko pojętego rzemiosła artystycznego powstałych na przestrzeni kilku stuleci, m.in. od końca wieku XIV po połowę XVIII. W jednej z sal skrzydła południowego pierwszego piętra zamku dostępna jest wystawa z zakresu sztuki dawnej. Wśród prezentowanych obiektów mamy możliwość zobaczenia różnych wizerunków Marii, zarówno jako Madonny, Matki Boga, Pośredniczki i Orędowniczki, w tym najstarszą w bielskiej kolekcji figurę Madonny z Dzieciątkiem i ptaszkiem, pochodzącą z końca XIV stulecia; związane ze stylem Pięknych Madonn: figurę Marii z grupy Świętej Anny Samotrzeciej oraz obraz na desce, przedstawiający Świętą Annę Samotrzecią, a także rozbudowane ikonograficznie przedstawienie Matki Boskiej Płaszczowej z przełomu XV i XVI stulecia. W antwerpskiej Gildii św. Łukasza ok. 1500 roku powstał niewielki przenośny ołtarz domowy w formie tryptyku z rzeźbioną w dębinie sceną pokłonu pasterzy w betlejemskiej szopie, a w krakowskim warsztacie Marcina Czarnego, jednego z najwybitniejszych artystów późnego średniowiecza, wykonano tryptyk, w którego zwieńczeniu znajdował się prezentowany tu Archanioł Michał, ważący duszę ludzką oraz jedno ze skrzydeł z wyobrażeniem św. Bartłomieja na awersie i Chrystusa Boleściwego na rewersie.

W okresie renesansu, w sztukach plastycznych nastąpił zwrot w kierunku zainteresowania człowiekiem i jego bezpośrednim otoczeniem. W dalszym ciągu dominującą tematyką były wątki religijne, zmianie uległa jednak ich narracja. Elementy renesansowego obrazowania, widoczne przede wszystkim w perspektywicznym sposobie zakomponowania przestrzeni obrazu lub rzeźby, odnajdujemy na desce przedstawiającej Chrystusa przed Piłatem; w marmurowej płaskorzeźbie ze sceną Ofiarowania Dzieciątka w świątyni oraz w obrazie z 1622 roku, zatytułowanym Przyjęcie w pałacu doży.

Wiek XVII to wyraźny podział Europy na dwa kręgi kulturowe – północny i południowy – powiązane z zachodzącymi wówczas zmianami społeczno-politycznymi i religijnymi. Północ kontynentu reprezentują głównie artyści holenderscy i flandryjscy, autorzy przede wszystkim scen z życia codziennego, np. Na ślizgawce, pejzaży z naturalistycznie przedstawionymi zwierzętami domowymi, jak Pejzaż z krowami i kozą, powstały ok. 1650 roku w pracowni Paulusa Pottera, oraz konterfektów przedstawicieli mieszczańskiego społeczeństwa – indywidualnych lub zbiorowych, m.in. Portret mężczyzny w białym kołnierzu namalowany w 1659 roku przez Fransa Denysa. Ze środowiskiem niderlandzkim związany był również polski artysta Teodor Lubieniecki, który swojego kunsztu malarskiego uczył się w Amsterdamie, autor prezentowanej tu Martwej natury z Bachusem. Po tematykę mitologiczną sięgał także uczeń Petera Paula Rubensa Frans Wouters, twórca niewielkiego obrazu zatytułowanego Diana i Kallisto.

Sztukę Europy południowej reprezentuje przede wszystkim płótno w typie barokowego misterium, przedstawiające Pokłon pasterzy, autorstwa genueńskiego malarza Gioacchino Assereto. Z 1. połowy XVII stulecia pochodzą dwa niewielkie obrazy na desce: Komedianci z dzbanem i Komedianci – rycerze, które powstały w oparciu o prace francuskiego rysownika i miedziorytnika Jacquesa Callota, przedstawiające pary tancerzy komediowych.

Dopełnieniem malarstwa są XVII- i XVIII-wieczne przykłady rzemiosła artystycznego. Warto zwrócić uwagę na późnorenesansową szafę o cechach architektonicznych, pochodzącą z 1. ćw. XVII wieku, dębową skrzynię zdobioną monogramem H.W. i datacją 1698 czy czarny zydel z rzeźbionym na zaplecku herbem własnym Platerów. Do interesujących eksponatów należą także drewniane skrzynie – kasy cechowe (1674, 1733), w których organizacje rzemieślnicze przechowywały najważniejsze dokumenty i pieczęcie korporacji.

Pośród bogactwa prezentowanych w tej sali wyrobów rzemiosła artystycznego warto zwrócić uwagę na szeroki asortyment przedmiotów wykonanych z cyny. Są to: talerze, misy, kufle, dzbany, kubki, butle i kandelabry, pochodzące z wiodących europejskich ośrodków konwisarskich, m.in. z Norymbergii, Wirtembergii, Chotébořa, Nysy, Lwówka Śląskiego, Głogowa, Lipska, Wrocławia, Gdańska oraz Cieszyna. Prezentowane szklane kielichy i puchary to głównie wyroby śląskich ośrodków szklarskich, wśród których warto bliżej przyjrzeć się pucharowi z trawioną i szlifowaną sceną z drugiej wojny śląskiej toczonej pomiędzy Prusami a koalicją austriacko-saską. Na czaszy tego pucharu oddana została bitwa pod Strzegomiem, znana bardziej jako bitwa pod Wysoką Górą lub Dobromierzem. Bogata kolekcja wyrobów ceramicznych to przede wszystkim kamionkowe dzbany, z cynowymi pokrywami i obręczami wzmacniającymi szczególnie narażone na uszkodzenia brzegi naczyń, tzw. buncloki pochodzące z warsztatów w Bolesławcu, butle o krótkich szyjach zdobionych plastycznymi twarzami-maskami z ok. 1600 r., powstałe w ośrodku garncarskim w pobliżu Kolonii. Większość z fajansowych dzbanków i kufli, pokrytych barwną dekoracją malarską o motywach roślinnych, zwierzęcych, heraldycznych i figuralnych to produkty warsztatów ceramicznych czynnych w XVIII stuleciu na terenie Śląska, Słowacji, Czech i we Włoszech.

Całość dopełniają wyeksponowane w kwaterach okiennych witraże z przedstawieniami heraldycznymi, które trafiły do zbiorów muzealnych prosto z pomieszczeń przyfabrycznych, znajdujących się w ubiegłym stuleciu w Bielsku przy ul. Leszczyńskiej i mają one związek z rodziną Franciszka Strzygowskiego, jednego z twórców podwalin przemysłu wełnianego w naszym mieście.

[oprac. TDB]

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.