ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy > Karolina Jaklewicz. Geometria w stanie napięcia
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Karolina Jaklewicz. Geometria w stanie napięcia

Tytuł wystawy pochodzi z manifestu Ryszarda Winiarskiego, który jako uznany artysta sztuki geometrycznej dokonał w latach osiemdziesiątych rewizji swojej postawy artystycznej w reakcji na wydarzenia stanu wojennego w Polsce. Pod pewnymi względami podobną ewolucję twórczości przeszła Karolina Jaklewicz, która pod presją wydarzeń z lat 2015 – 2023 oraz wobec treści dominujących w... przeczytaj wszystko »
Adres
Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
ul. Gdańska 20
85-006 Bydgoszcz
Kujawsko-Pomorskie
Wystawa czasowa: 2025.02.13 - 2025.04.27
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek wtorek 10:00 - 18:00
środa środa 10:00 - 18:00
czwartek czwartek 10:00 - 18:00
piątek piątek 10:00 - 18:00
sobota sobota 11:30 - 16:30
niedziela niedziela 11:30 - 16:30
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2025.04.20 (niedziela) x
2025.04.21 (poniedziałek) x
Bilety
wstęp bezpłatny

Tytuł wystawy pochodzi z manifestu Ryszarda Winiarskiego, który jako uznany artysta sztuki geometrycznej dokonał w latach osiemdziesiątych rewizji swojej postawy artystycznej w reakcji na wydarzenia stanu wojennego w Polsce. Pod pewnymi względami podobną ewolucję twórczości przeszła Karolina Jaklewicz, która pod presją wydarzeń z lat 2015 – 2023 oraz wobec treści dominujących w debacie publicznej w czasach rządów obozu zjednoczonej prawicy, zaczęła podejmować językiem geometrii bieżąca problematykę polityczną i społeczną.

Jaklewicz ukończyła studia na Wydziale Malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom 2007). Pierwszym etapem jej sztuki były architektoniczne przestrzenie, definiowane przez geometryczne bryły i przecinające się płaszczyzny o ograniczonej gamie barwnej. Ale już w 2010 roku pojawił się cykl „Bolesna geometria”, a potem kolejne obrazy odnoszące się do feministycznej problematyki macierzyństwa, „gender equality”, społeczności LGBTQ, ekologii, a w końcu także bieżącej debaty dotyczącej stanu polskiej demokracji oraz jej zagrożeń populizmem i nacjonalizmem. Jaklewicz poświęcała kolejne swoje projekty faszyzacji polskiego życia społecznego, homofobii, antykobiecym ustawom oraz problematyce uchodźczej i migranckiej.

Artystka nigdy jednak nie schodzi w swojej twórczości na poziom anegdoty czy zwykłej dosłowności. Posługuje się za to wyrafinowanym kodem malarskich symboli, które łącznie z tytułami obrazów tworzą czytelną wypowiedź w sprawach, o których chce mówić w swojej sztuce. Artystka wykształciła swój osobisty, rozpoznawalny język w tak uniwersalnej dziedzinie, jaką jest modus geometryczny. O jej strategii wizualnej Luiza Nader napisała w monografii twórczości artystki, że „Jaklewicz w swej odmowie posługiwania się figuracją i literalnością przedstawienia przeciwstawia się przemocy i brutalności obrazów (medialnych i nie tylko) wydarzeń ekstremalnych, które codziennie zalewają odbiorców”.

Karolina Jaklewicz jest świadomą artystką, która wypowiada się nie tylko przez sztukę, ale także jako publicystka i pisarka. Opublikowała trzy powieści: „Jaśminę Berezy” (2020), „Czarne łabędzie, biały puch” (2022) oraz „Lunę” (2024). Bywa także kuratorką wystaw (m.in. „Polska gościnność” w Muzeum Współczesnym Wrocław, 2019/2020).
Wystawa jest pokazem retrospektywnym obrazów z lat 2010-2023. Towarzyszy jej, wydana z okazji wystawy przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu w pełni ilustrowana, dwujęzyczna monografia, pod redakcją Doroty Monkiewicz z tekstami Leszka Koczanowicza, Luizy Nader, Piotra Lisowskiego i Doroty Monkiewicz.

Karolina Jaklewicz – artystka, pisarka, kuratorka. W 2007 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Stanisława Kortyki na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Doktora habilitowana, wykładowczyni i kierowniczka Katedry Architektury i Sztuk Wizualnych na Wydziale Politechniki Wrocławskiej. Od 2020 roku była pełnomocniczką rektora Politechniki Wrocławskiej ds. przeciwdziałania dyskryminacji. W latach 2008-18 kuratorka programowa Galerii Socato we Wrocławiu, pomysłodawczyni i kuratorka Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża krew”. Od 2012 roku brała udział w organizowanych przez dr Bożenę Kowalską Międzynarodowych Plenerach dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii. Karolina Jaklewicz zajmuje się także literaturą i publicystyką. Opublikowała trzy powieści: Jasmina Berezy (2020), Czarne łabędzie, biały puch (2022) oraz „Luna” (2024). Za twórczość plastyczną była nagradzana – m.in. otrzymała wyróżnienie ZPAP we Wrocławiu za najlepszą wystawę roku 2017 oraz srebrny Medal Sztuki, Nauki i Literatury Société Académique Arts-Sciences-Letters w Paryżu (2022). W malarstwie geometryczny rygor służy do jej wyrażania zaangażowania w palące problemy współczesności. Jej prace znajdują się w krajowych i zagranicznych kolekcjach prywatnych i publicznych.

Kuratorka: Dorota Monkiewicz

Organizator – Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.