ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Muzeum Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie - Galeria ASP w Krakowie > MITORAJ – NORWID "idąc za gwiazdą, która nie świeci godzinę ..."
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

MITORAJ – NORWID "idąc za gwiazdą, która nie świeci godzinę ..."

Rzeźbiarz słowa Cyprian Norwid 1821-1883 Cyprian Norwid swoją edukację artystyczną rozpoczął w roku 1837. Szybko stał się znany w warszawskim środowisku artystyczno-literackim. Z pewnością poznał Jakuba Tatarkiewicza, u którego w pracowni mógł pobierać jakieś lekcje rzeźby. Norwid, mówiąc o swoich zainteresowaniach, twórczość rzeźbiarską wymieniał na pierwszym miejscu... przeczytaj wszystko »
Adres
Muzeum Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie - Galeria ASP w Krakowie
pl. Jana Matejki 13 (s. 119, I piętro)
31-157 Kraków
Małopolskie
transport publiczny
transport publiczny
Wystawa czasowa: 2025.01.16 - 2025.04.06
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
poniedziałekponiedziałek09:00 - 16:00
wtorekwtorek09:00 - 16:00
środaśroda09:00 - 16:00
czwartekczwartek09:00 - 16:00
piątekpiątek09:00 - 16:00
sobotasobota11:00 - 15:00
niedzielaniedziela11:00 - 15:00
free
wstęp wolny
Bilety
wstęp bezpłatny

Rzeźbiarz słowa
Cyprian Norwid
1821-1883

Cyprian Norwid swoją edukację artystyczną rozpoczął w roku 1837. Szybko stał się znany w warszawskim środowisku artystyczno-literackim. Z pewnością poznał Jakuba Tatarkiewicza, u którego w pracowni mógł pobierać jakieś lekcje rzeźby. Norwid, mówiąc o swoich zainteresowaniach, twórczość rzeźbiarską wymieniał na pierwszym miejscu.

W roku 1842 Cyprian Norwid wyjeżdża z kraju koleją z Krakowa. We Florencji w pracowni Luigi Pampaloniego odbywa swe studia rzeźbiarskie.

W roku 1846 jest wolnym słuchaczem na Uniwersytecie Berlińskim. W roku 1849 trafia do Paryża.

Dalsze losy Norwida na obczyźnie były pasmem udręk.

Poeta formy
Igor Mitoraj
1944-2014

Igor Mitoraj odbywa studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Tadeusza Kantora. W 1968 roku wyjeżdża do Paryża. Podróż w poszukiwaniu ojca była raczej podróżą w poszukiwaniu siebie. Po zaledwie dwóch latach studiów w Krakowie nie był jeszcze ukształtowanym artystą. Nie jest dokładnie znany moment, w którym zainteresowania rzeźbą stają się silniejsze od malarstwa. Kariera rozpoczęta w Paryżu, rozwija się we Włoszech w Pietrasanta gdzie artysta osiada. Szybko staje się znanym rzeźbiarzem nie tylko europejskim, ale i światowym.

Losy Mitoraja na obczyźnie były pasmem sukcesów.

Co łączy te dwa tak różne życiorysy Mitoraja i Norwida?

Z pewnością jest to taka sama wrażliwość łącząca w sobie jednocześnie rzeźbę i poezję. Świadczy o tym dowodnie poniższy cytat, w którym, o czym Norwid pisze, Mitoraj to w rzeźbie uwidacznia.

„W doskonałej liryce powinno być
jak w odlewie gipsowym:
zachowane powinny być
i nie zgładzone nożem
te kresy gdzie forma z formą
mija się i pozostawia szpary.
Barbarzyniec tylko
zdejma te nożem z gipsu
i psowa całość”
CN

Cechy wspólne w twórczości Mitoraja i Norwida
są widoczne na kilku płaszczyznach:

warsztatowej – stosunek do tworzywa

„Poezja … coś robić powinna …” CN

postawy twórczej – stosunek do siebie samego

„co nazywa się popiół, lecz zwie się i siła” CN

lustro współczesności – otwiera na interpretacje

„I każdy wiersz ten miałem w mojej dłoni,
jak okrętową linę w czasie burzy…” CN

Zarówno u Norwida jak i Mitoraja antyczni bohaterowie są zawsze widziani w lustrze współczesności, co nie tylko ożywia antyk, ale daje poczucie ponadczasowej jedności z antyczną kulturą przy jednoczesnym zachowaniu odrębnej tożsamości.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.
Reklama
Wszystkie akcesoria dla turysty w sklepie Notos Polska