ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Pompa Funebris, czyli rzecz o pogrzebie sarmackim

Ceremoniał pogrzebowy w okresie od XVII do schyłku XVIII wieku w Rzeczypospolitej Szlacheckiej zdecydowanie wyróżniał się na tle ówczesnej Europy. Pełen skomplikowanej symboliki, przepychu i teatralnej dramaturgii stanowił niezwykle skomplikowany spektakl. Dziś trudno sobie wyobrazić obrzędy, które poprzedzały nawet o miesiąc sam pochówek. Główną scenę stanowiło tzw. castrum... przeczytaj wszystko »
Adres
Zamek w Wiśniczu - Muzeum Ziemi Wiśnickiej w Nowym Wiśniczu
ul. Zamkowa 13
32-720 Nowy Wiśnicz
Małopolskie
transport publiczny
transport publiczny
sesja zdjęciowa
sesja zdjęciowa
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
poniedziałek
08:00 - 16:00
wtorek
08:00 - 16:00
środa
08:00 - 16:00
czwartek
08:00 - 16:00
piątek
08:00 - 16:00
sobota
11:00 - 16:00
niedziela
11:00 - 16:00
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
poniedziałek
08:00 - 18:00
wtorek
08:00 - 18:00
środa
08:00 - 18:00
czwartek
08:00 - 18:00
piątek
08:00 - 18:00
sobota
10:00 - 18:00
niedziela
10:00 - 18:00
Bilety
normalny 12.00 PLN
ulgowy 8.00 PLN
Dodatkowe informacje
Obowiązuje bilet łączony na poniższe atrakcje (uprawnia do obejrzenia obu):
Kaplica i Krypta Grobowa Rodowa Lubomirskich + wystawa Pompa Funebris
Bilet normalny - 12 zł
Bilet ulgowy - 8 zł

Ceremoniał pogrzebowy w okresie od XVII do schyłku XVIII wieku w Rzeczypospolitej Szlacheckiej zdecydowanie wyróżniał się na tle ówczesnej Europy. Pełen skomplikowanej symboliki, przepychu i teatralnej dramaturgii stanowił niezwykle skomplikowany spektakl. Dziś trudno sobie wyobrazić obrzędy, które poprzedzały nawet o miesiąc sam pochówek. Główną scenę stanowiło tzw. castrum doloris, czyli obóz boleści. Był to ozdobny katafalk z baldachimem, na którym wystawiano trumnę z zabalsamowanym ciałem. Na katafalku układano tarcze herbowe i tablice laudacyjne oraz malowany na blasze portret trumienny.

Sarmacka ars moriendi była zwyczajem niezwykle wystawnym, pochłaniającym ogromne fundusze. Mimo iż wiele elementów będących częścią dekoracji castrum doloris wykorzystywanych było jednorazowo, zdobienia i użyte materiały były bardzo kosztowne. Do tego dochodziło uroczyste przyjęcie, częstokroć na kilkaset osób oraz wynajem profesjonalistów, na przykład zawodowych płaczek. W schyłkowej fazie pogrzeby sarmackie osiągnęły tak spektakularny rozmach, że nawet Kościół poczuł się powołany do pewnego ograniczenia „pompy świata tego” i księża w licznych kazaniach zaczęli nawoływać do ograniczania wydatków na teatrum i przeznaczania ich na cele pobożne, jak jałmużna, darowizny na szpitale czy fundacje kościelne lub zakonne.

Pompa funebris przeminęła wraz z epoką wielkich rodzin magnackich i złotej wolności szlacheckiej, ale stanowi dobitny i widowiskowy przykład specyficznej obyczajowości tego okresu. Wystawa poświęcona tej tematyce jest doskonałym uzupełnieniem całości ekspozycji zamkowej, Kaplicy i Krypty Rodowej Lubomirskich, pozwalającej na szczegółowe zapoznanie się z kulturą staropolską.

Autorzy i pomysłodawcy wystawy: Krzysztof Borda (artysta plastyk, muzealnik), Agnieszka Książyńska (mgr archeologii)

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.