ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Willa Caro - Muzeum w Gliwicach > Fajanse ze zbiorów Muzeum w Gliwicach. Od XVII do połowy XIX wieku
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Fajanse ze zbiorów Muzeum w Gliwicach. Od XVII do połowy XIX wieku

Wystawa czasowa: 2023.05.06 - 2023.05.05
poziom turturi
Muzeum w Gliwicach posiada cenne zbiory rzemiosła artystycznego. Niemałą ich część stanowi kolekcja ceramiki - jedna z największych w Polsce – licząca kilka tysięcy obiektów. Wśród nich ważne miejsce zajmują wyroby fajansowe, powstałe od XVII do połowy XIX wieku. Choć zaczęto je gromadzić już w okresie  przedwojennym, a od 1945 roku zbiór był systematycznie wzbogacany, to... przeczytaj wszystko »
Adres
Willa Caro - Muzeum w Gliwicach
ul. Dolnych Walów 8a
44-100 Gliwice
Śląskie
transport publiczny
transport publiczny
Wystawa czasowa: 2023.05.06 - 2023.05.05
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
09:00 - 15:00
środa
09:00 - 16:00
czwartek
10:00 - 16:00
piątek
10:00 - 16:00
sobota sobota 11:00 - 17:00
niedziela
11:00 - 16:00
free
wstęp wolny
Bilety
normalny 8.00 PLN
ulgowy 4.00 PLN
rodzinny 16.00 PLN
grupowy 3.50 PLN minimum 10 osób
Przewodnik
w języku polskim odpłatnie 60.00 PLN
w języku angielskim odpłatnie 250.00 PLN

Muzeum w Gliwicach posiada cenne zbiory rzemiosła artystycznego. Niemałą ich część stanowi kolekcja ceramiki - jedna z największych w Polsce – licząca kilka tysięcy obiektów. Wśród nich ważne miejsce zajmują wyroby fajansowe, powstałe od XVII do połowy XIX wieku. Choć zaczęto je gromadzić już w okresie  przedwojennym, a od 1945 roku zbiór był systematycznie wzbogacany, to jednak dopiero w tym roku, po raz pierwszy, owe cenne, piękne i kruche przedmioty zostaną zaprezentowane szerokiej publiczności w tak imponującej liczbie.

Na wystawie zostaną pokazane unikatowe wyroby z manufaktur śląskich w Raciborzu, Glinicy i Tułowicach, z ośrodków na Słowacji, Holicza oraz tzw. fajanse habańskie. Bogato reprezentowane będą także manufaktury angielskie (Wedgwood), holenderskie (Delft, Haarlem), niemieckie (Ansbach, Berlin, Bayreuth, Erfurt, Hanau, Magdeburg) oraz francuskie (Creil, Montreaux) i włoskie. Zwiedzających z pewnością zachwycą naczynia o najróżniejszych formach (np. na pasztet - w kształcie kaczki i zająca lub maselniczki imitujące przepiórki), a przede wszystkim - bogato zdobione dzbanki, dzbany, dzbanuszki, czarki, talerze, wazy, półmiski, kałamarze, świeczniki, czajniczki oraz… blisko 100 kufli (także z cennej kamionki böttgerowskiej). Wszystkie wymienione tworzą sztukę stołu i jednocześnie świadczą o upodobaniach ludzi sprzed 200-300 lat. Co jednak sprawia, że nawet kolejne pokolenia zachwycają się biało – błękitnymi wzorami o dalekowschodnim rodowodzie? Czy porowatość może być przyjemna w dotyku? Jak rozróżnić fajans zwykły od delikatnego? Odpowiedzi na te pytania będzie można znaleźć na wystawie.

„Ceramika towarzyszyła człowiekowi od najdawniejszych czasów. Potrzeba ozdabiania naczyń pojawiła się już w najstarszych kulturach. Nie sposób oprzeć się urokowi gliny barwnie ozdobionej i szkliwionej, a następnie wypalonej w piecu. Jakże inne jest brzmienie czerepu naczynia fajansowego od porcelanowego! Bogactwo form, dekoracji, pokonywanie trudności technologicznych, eksperymentowanie z masą, szkliwem, podążanie za modą na Daleki Wschód, zachwyt nad rodzimą fauną i florą – to wszystko sprawia, że twórca naczyń fajansowych był nie tylko technologiem, ale i artystą, a czasami bywał nawet… poetą” – mówi Patrycja Gwoździewicz, kurator wystawy.

Kuratorem wystawy jest Patrycja Gwoździewicz, kierownik Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego gliwickiego Muzeum. Wystawa powstała we współpracy z prof. dr hab. Wojciechem Kowalskim - kolekcjonerem, autorem katalogów oraz publikacji naukowych o fajansach z wytwórni europejskich, prawnikiem, profesorem na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, wieloletnim pełnomocnikiem Ministra Spraw Zagranicznych do spraw restytucji dóbr kultury.

Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.