ZALOGUJ
 
jako Użytkownik »

jako Opiekun »
Strona główna > muzea i galerie > Mauzoleum Walki i Męczeństwa na Szucha - Muzeum Niepodległości w Warszawie > Pomieszczenia dawnego tzw. aresztu domowego („Hausgefängnis”)
Podziel się
Facebook
Instagram
Pinterest

Pomieszczenia dawnego tzw. aresztu domowego („Hausgefängnis”)

Część historyczna z zachowanymi pomieszczeniami aresztu to:  1. Krata oddzielająca areszt od  reszty gmachu (obecnie przejście zagrodzone ścianą). Tędy prowadzano więźniów na przesłuchania. 2. Cele zbiorowe, tzw. tramwaje, w których więźniowie oczekiwali na   przesłuchanie. 3. Pokój strażników niemieckich, tzw. wachmajstrów. Ekspozycja zachowanych narzędzi tortur. 4... przeczytaj wszystko »
Adres
Mauzoleum Walki i Męczeństwa na Szucha - Muzeum Niepodległości w Warszawie
al. Jana Chrystiana Szucha 25
00-580 Warszawa
Mazowieckie
transport publiczny
transport publiczny
Dzień tygodnia Godziny otwarcia
wtorek
10:00 - 17:00
środa
11:00 - 19:00
czwartek czwartek 10:00 - 17:00
piątek
10:00 - 17:00
sobota
10:00 - 17:00
niedziela
10:00 - 17:00
free
wstęp wolny
Święta Godziny otwarcia
2024.12.25 (środa) x
2024.12.26 (czwartek) x
Bilety
normalny 20.00 PLN
ulgowy 10.00 PLN
dzieci bezpłatnie do lat 7
Powyższy cennik dotyczy całego obiektu.

Część historyczna z zachowanymi pomieszczeniami aresztu to:

 1. Krata oddzielająca areszt od  reszty gmachu (obecnie przejście zagrodzone ścianą). Tędy prowadzano więźniów na przesłuchania.

2. Cele zbiorowe, tzw. tramwaje, w których więźniowie oczekiwali na   przesłuchanie.

3. Pokój strażników niemieckich, tzw. wachmajstrów. Ekspozycja zachowanych narzędzi tortur.

4. Korytarz z celami izolacyjnymi.

5. Cela izolacyjna nr 6: napis ołówkiem na ścianie

Łatwo jest mówić o Polsce
Trudniej dla niej pracować
Jeszcze trudniej umrzeć
A najtrudniej cierpieć.

6. Cela izolacyjna nr 7: wnęka okienna w z zachowanym napisem wykonanym ołówkiem pozostawionym przez nieznanego więźnia:

Gdy minie wstrząs przerażenia
Po aresztowaniu i pierwszym badaniu
I gdy na trzeźwo można zważyć swą sytuację
Wówczas zaczyna się myśleć o śmierci
Jak o czymś nieuchronnym i niezbędnym
Po wyjściu z obecnej sytuacji
Najpierw myśl ta przeraża i nie można
Się z nią pogodzić. Potem przychodzi
Zobojętnienie. Zaczyna sic analizować
Istotę śmierci i dochodzi się do wniosku
Że nie jest ona wcale straszna
Pozostaje teraz głęboki żal po tem
Co się zostawia. Przychodzi troska
O tych najbliższych, najukochańszych
Lecz znów się na trzeźwo dochodzi
Do wniosku, że pomóc im już w niczem
Nie można. Zaczyna się pogrążanie
W apatii, która zwolna przekształca
Się w abnegację. Myśli się o śmierci
Coraz życzliwiej, jak o czemś co
Zakończy cierpienia. Zaczyna
Się bratanie ze śmiercią i przeży-
wanie jej w fantazji
Jest się przygotowanym psychicz-
nie. W człowieku broni się jeszcze
Zwierzę. Boi sic ono nie tyle śmierci
Jako niebytu, ile cierpienia konania
Boi się prowadzenia na miejsce egzekucji
Marzy o celnym strzale, by skon był natych-
miastowy.
I tu musi być ostatni, lecz olbrzymi wysiłek
Woli człowieka, by to zwierzę do końca
Utrzymać na wodzy i nie skompromitować się
a ginąć z godnością.

Orlik 10.VI.44

8. Cela izolacyjna nr 10: urny z ziemią obozów koncentracyjnych,
do których wywożono więźniów Szucha i Pawiaka.

Część ekspozycyjna to:

9. Wejście do Mauzoleum Walki i Męczeństwa

10. Westybul z multimedialnym przekazem wprowadzającym.

11. Cztery stanowiska multimedialnej prezentacji historycznej:

    • Wojna obronna i okupacja;
    • Droga z Pawiaka na Szucha;
    • Terror i opór;
    • Pamięć.
Komentarze wyświetlą się po weryfikacji przez moderatora, a ocena po zebraniu pięciu komentarzy.