Muzeum Regionalne w Mielcu powstało jako instytucja państwowa 1 I 1978 r. Dyrektorem placówki został Henryk Momot, aktywny działacz społeczny, artysta, malarz. Mielec czekał na powstanie państwowego Muzeum wiele lat, wcześniej, przez dekadę, funkcjonowało w mieście muzeum społeczne utworzone przez TMZM. Towarzystwo przekazało placówce w depozyt dużą kolekcję zbiorów uzyskaną w darach od mieszkańców miasta. Muzeum od 1 I 1998 r. weszło w strukturę SCK w Mielcu. Obecnie składa się z dwóch obiektów: Muzeum Historii Regionalnej „Pałacyk Oborskich” i Muzeum Historii Fotografii „Jadernówka”.
Placówka wydaje książki popularyzujące wiedzę o Mielcu i okolicach. Dotychczas wydano kilkadziesiąt pozycji o szerokiej tematyce (w ramach Biblioteki Muzeum Regionalnego w Mielcu – 55). Wśród nich od 1998 r. ukazuje się „Rocznik Mielecki”.
Siedzibą główną Muzeum Regionalnego jest od 2001 r. Pałacyk Oborskich, należący niegdyś do rodziny hrabiów Oborskich. Oborscy zostali właścicielami majątku mieleckiego w 1891 r. W tym miejscu stał dwór z pocz. XIX w. wybudowany przez Suchorzewskich, będący centrum założenia dworsko-folwarcznego, który jednak nie spełniał, ze względu na skromne założenie, oczekiwań nowych właścicieli. Nie stanowił należytej wizytówki hrabiowskiej rodziny i nie podkreślał jej statusu społecznego. W pocz. XX w. hr. Wacław Oborski (1847-1914) zwrócił się do rzeszowskiego architekta Kazimierza Hołubowicza o wykonanie planów rozbudowy swej siedziby, która miała polegać na dobudowie od pn. strony do starego dworu nowej piętrowej części i scalenia całości w jedną bryłę. W 1905 r. pałacyk Oborskich, bo taka zwyczajowa nazwa utrwaliła się w opinii mielczan, był już gotów. Z czasem planowano rozbudowę starszej części, do czego jednak z powodu śmierci właściciela w 1914 r. nie doszło.
Hołubowicz zaprojektował Oborskim siedzibę w typie miejskiej "willi w ogrodzie", jakie pojawiły się w większych miastach ówczesnej Galicji. Była to architektura niezwykle malownicza, zadomowiona zwłaszcza w modnych kurortach.
Pałacyk Oborskich to budynek złożony z dwóch brył: frontowej, murowanej z cegły, na kamiennym cokole i tylnej - starego, parterowego dworu, z pocz. XIX w. W rezultacie całość tworzy dzisiaj nieregularny rzut, z programem przestrzennym rozwiązanym w dwóch oddzielnych układach. Bryła frontowa jest rozczłonkowana, złożona z części parterowych i piętrowych, nakrytych oddzielnymi dachami o zróżnicowanych kształtach, pokrytych dachówką ceramiczną w różnych odcieniach czerwieni. Każda elewacja pałacyku została rozwiązana inaczej. Architekt zastosował bogaty zestaw elementów architektonicznych. Wygląd nowej siedziby Oborskich odegrał dużą rolę w życiu Mielca, stając się wzorem do naśladowania przy budowie domów miejscowego, bogatego mieszczaństwa. Dodał miastu urody, wdzięku i oryginalności. Stał się tematem prac malarskich i rysunkowych miejscowych i przyjezdnych artystów, co trwa do dziś.
Oborscy zgromadzili w swej siedzibie liczne dzieła sztuki i bogatą bibliotekę. Kolekcja prac malarskich i rysunkowych to była głównie pozostałość po Maksymilianie Oborskim i jego przyjacielu Piotrze Michałowskim. Tu m.in. znajdował się jego portret konny pędzla Michałowskiego, który można dziś podziwiać w galerii narodowej w krakowskich Sukiennicach. Były także znaczące zbiory po spokrewnionym z Oborskimi Kamilu Cyprianie Norwidzie oraz kolekcja miedziorytów, głównie niderlandzkiego i niemieckiego pochodzenia. Wnętrza pałacyku gustownie urządzono starymi, intarsjowanymi meblami z XVIII i XIX w. Funkcjonowała tu także kaplica dworska.
W okresie II wojny światowej pałacyk był nadal użytkowany przez swych właścicieli. Dopiero po zajęciu tych terenów w sierpniu 1944 r. przez Armię Czerwoną zostali oni usunięciu ze swego domu i pozbawieni majątku w wyniku reformy rolnej. Musieli opuścić Mielec. Zamieszkali w Zelczynie, w okolicach Krakowa. Pałacyk użytkowany przez różnych, przypadkowych najemców został mocno zniszczony. Po wojnie mieścił się tu m.in. hotel robotniczy, a potem baza samochodowa PKS. Kolejnym właścicielem, tym razem na dłużej, zostało Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, które w latach 60. przeprowadziło typowy, "gomułkowski" remont. Usunięto m.in. zabytkowe piece i uproszczono znacząco więźbę dachową, pokrywając go blachą, co zmieniło także wygląd pałacyku.
Dzień tygodnia | Godziny otwarcia | |
---|---|---|
poniedziałek | 08:00 - 16:00 | |
wtorek | 08:00 - 16:00 | |
środa | 08:00 - 16:00 | |
czwartek | 08:00 - 16:00 | |
piątek | 08:00 - 16:00 | |
niedziela | 14:00 - 18:00 |
Święta | Godziny otwarcia |
---|---|
2024.12.25 (środa) | x |
2024.12.26 (czwartek) | x |
Bilety | ||
---|---|---|
normalny | 7.00 PLN | |
ulgowy | 5.00 PLN |
dzieci bezpłatnie do lat 6 |
Dodatkowe informacje | |
---|---|
Sesja zdjęciowa w zabytkowych wnętrzach Pałacyku Oborskich – 30 zł. |
kiedy? | nazwa | gdzie? | o czym? | za darmo | dla dzieci | |
---|---|---|---|---|---|---|
|
W dawnym dworze rodziny hr. Oborskich Wystawa stała
|
Muzeum Historii Regionalnej - Pałacyk Oborskich ul. Legionów 73 39-300 Mielec Podkarpackie |
dokumenty, malarstwo, przedmioty użytkowe, rzemiosło artystyczne, wnętrza i życie codzienne | tak |